شما اینجا هستید

اسلایدر » ۱۰۰۰ نوبت کنسرت در کمتر از ۲ ماه

به گزارش سرای امید، یک آمار خوب در حوزه اجرای زنده موسیقی رخ داده و طی آن، هزار نوبت اجرای زنده موسیقی در کمتر از ۲ ماه محقق شده است. این آمار در مهرماه ۵۲۵ نوبت و در آبان‌ماه (تا امروز) ۴۷۵ نوبت بوده است تا مجموع ۲ ماه کنسرت در تهران و شهرستان‌ها به عدد خیره‌کننده ۱۰۰۰ برسد.

البته اجراهای زنده طی مهرماه، کمی دیر آغاز شد. درحالی‌که می‌شد از ۲۶ شهریورماه و هم‌زمان با پایان یافتن ماه صفر، اجراهای زنده از سر گرفته شود اما این اتفاق تا اتمام نیمه نخست مهرماه رخ نداد اما از آن زمان تا به امروز، کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها، بی‌وقفه به‌راه بوده و استقبال بسیار خوبی نیز از آنها به عمل آمده است.

بنابراین اگر اجراهای زنده موسیقی با همین دست‌فرمان تا انتهای سال جلو برود، همان اتفاقی که احتمالا برای سینما رخ خواهد داد و گیشه، از مرز ۱۰۰۰ میلیارد تومان عبور کند، اجراهای زنده نیز از ۳۰۰۰ نوبت فراتر رفته و آمار چشم‌گیری را طی نیم‌سال دوم رقم خواهد زد.

استقبال چشم‌گیر

نکته قابل‌توجه اکثریت قریب‌به‌اتفاق این کنسرت‌ها آن است که سالن، سولداوت می‌شود و آن اجراهایی که سولداوت نمی‌شوند نیز صندلی‌های خالی محدودی دارند. در این زمینه، هم می‌توان به استقبال پرشور طرفداران خوانندگان اشاره کرد و هم چابک‌سازی هوشمندانه‌ای که از سوی برگزارکنندگان کنسرت لحاظ می‌شود را مدنظر قرار داد.

اینکه تهیه‌کنندگان، مهندسی کنند خواننده آنها طی چه دوره‌ای در تهران مخاطب دارند و چه زمان باید اجراهای آنها به شهرستان‌ها برود و در چه شهرهایی به اجرای برنامه بپردازند، اتفاق خوبی است که از سوی بسیاری از تهیه‌کنندگان موسیقی لحاظ می‌شود و اتفاق‌های خوبی را در این حوزه ثبت کرده است.

بنابراین بین استقبال چشم‌گیر کنسرت یک خواننده و نحوه مدیریت آن اجرا توسط تهیه‌کننده آن اجرا، رابطه‌ای کاملا مستقیم برقرار است و همین که بسیاری از اجراها، در سالن پر انجام می‌شوند نشان از مدیریت درست در این بخش دارد که باید آن را به فال نیک گرفت.

اکنون تمامی بلیت‌های برخی اجراهای زنده نظیر آرمین زارعی، حامیم، مجید رضوی، علی یاسینی و چند نفر دیگر، در کمتر از چند دقیقه به صورت کامل به فروش می‌رود. سالن برخی از اجراها نیز بین ۱ الی ۳ روز پر می‌شود و مابقی کنسرت‌ها نیز سالن خود را از یک‌هفته الی سه‌هفته قبل از اجرا بازمی‌گذارند تا صندلی‌ها، تدریجا پر شوند. طی ۲ ماه اخیر، برخی خوانندگان پرطرفدار نظیر محسن یگانه، مسیح و آرش، محسن ابراهیم‌زاده، میثم ابراهیمی و چند نفر دیگر، هنوز بلیت‌فروشی نداشته‌اند که با افزوده شدن این خوانندگان، تنور اجراهای زنده موسیقی حسابی گرم شده و بر میزان استقبال مخاطبان نیز افزوده خواهد شد.

وقتی افزایش قیمت بلیت هم جلودار نیست

یکی از دلایلی که سبب شد تا موج اجراهای زنده پس از ماه صفر، با اندکی تاخیر آغاز شود، افزایش اجاره برخی سالن‌های موسیقی در پایتخت بود. زمانی هم که کنسرت‌ها به راه افتاد و سقف اجراهای زنده به ۷۹۵ هزار تومان رسید، برخی بر این باور بودند که این افزایش ۱۰۰ هزار تومانی، سبب ریزش مخاطبان می‌شود اما اتفاقی که از ابتدای امسال برای سینما رخ داده و افزایش ۳۳درصدی قیمت بلیت، حتی سبب رشد مخاطب شد، به‌نوعی در موسیقی نیز تکرار شد و بدین‌ترتیب، مخاطبان و دوستداران خوانندگان، وقع چندانی به این افزایش قیمت بلیت ننهادند و به سالن‌های تاریک رفتند.

این افزایش قیمت بلیت البته ربط چندانی به افزایش دستمزد خوانندگان و تیم نوازنده نداشت و بیشتر شامل اجاره سالن‌ها می‌شد که چاره‌ای را پیش پای کنسرت‌گذار در مسیر تداوم فعالیت نمی‌گذاشت. در این افزایش قیمت، سالن میلاد نمایشگاه، تنها سالنی بود که با همان نرخ سال گذشته، به همکاری با خوانندگان ادامه داد و ۲ سالن رویال‌هال اسپیناس‌پالاس و سالن همایش‌های برج میلاد، افزایش‌هایی را به خود دیدند.

در این شرایط، حتی اگر یک سالن، ۱۰۰ صندلی خالی داشته باشد، آن کنسرت، به شکست مالی منجر شده و همین شرایط، تهیه‌کنندگان را هوشیارتر کرده تا مهندسی هوشمندانه‌ای‌تری برای اجراهای زنده خود داشته باشد.

پراکندگی جغرافیایی کنسرت در تمام کشور

تا پیش از آغاز ماه محرم، پراکندگی جغرافیایی کنسرت‌ها، حول محور پایتخت و مراکز استان‌ها بود اما طی ۲ ماه گذشته، حتی برخی از شهرها غیر از مراکز استان‌ها نیز پذیرای گروه‌های موسیقی بودند.

این اتفاق می‌تواند در نتیجه مهندسی تهیه‌کنندگان موسیقی در تشخیص نقاط هدف استقبال، هزینه تمام‌شده نسبتا کمتر در این شهرها و البته ترافیک اکران در تهران باشد که به پراکندگی جغرافیایی بسیارخوبی در حوزه اجرای زنده تبدیل شده است. شرایط اکنون به گونه‌ای رقم خورده که طی ۶ ماه اخیر، تمامی استان‌های کشور، از تعداد مطلوبی اجرای زنده برخوردار بوده و دیگر آن دورانی که در برخی استان‌ها، هیچ کنسرتی برگزار نمی‌شد، به پایان رسیده است.

چرخش اقتصاد موسیقی و آینده‌ای روشن

شرایطی که اکنون بر فضای موسیقی کشور سایه افکنده، قابل‌قیاس با مدت مشابه سالیان اخیر خود نیست. جو پرتحرک و پویایی بر فضای موسیقایی کشور حاکم است که طی آن هم تولیدات، آمار مطلوبی دارند و هم اجراهای زنده به عدد خوبی رسیده است. در چنین شرایطی، استقبال خوب مخاطبان سبب چرخش بهینه اقتصاد موسیقی می‌شود که این وضعیت، هم برای گروه‌های موسیقی رضایت‌بخش است؛ هم دفاتر موسیقی، بهره‌برداری خوبی به عمل می‌آورند و هم عوامل فنی، سالن و… اشتغال‌زایی درستی را تجربه می‌کنند.

مجموع این نفرات، جامعه آماری زیادی را شامل می‌شود که علاوه بر ارتزاق، مسیر حرفه‌ای خود را دنبال می‌کنند و راندمان موسیقی در سطح کلی را به‌زعم خود بالا می‌برند. مختصات چنین شرایطی، وضعیت مطلوبی را برای موسیقی امروز کشور در حوزه اجرای زنده رقم زده است هرچه باید در این میان، به برخی مشکلات نظیر نبود یک سالن استاندارد برای اجرای زنده در تمام کشور یا مشکلات دیگر این حوزه نیز اشاره کنیم اما قدرمسلم آن‌که تداوم چنین شرایطی و تلاش برای بهبود وضعیت، زمینه را به سمتی پیش خواهد برد که علاوه بر حفظ ثبات در حوزه اجرای زنده موسیقی، خلاهای موجود نیز بیشتر به چشم آمده و انگیزه کافی برای برطرف کردن آنها که بخشی از آن دولتی و بخش دیگرش به بخش خصوصی مربوط می‌شود، به وجود بیاید.

در چنین شرایطی، آینده برای موسیقی کشور، بیش از هر زمان دیگری روشن است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب