شما اینجا هستید

شهر خوب » احمدی صدر: پس از دو سال تلاش شبانه روزی، ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مراحل تکمیلی خود را پشت سر می‌گذارد/ طرح ۱۵ روزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی از طریق شهرداران نواحی مناطق ۲۲گانه انجام می‌شود
گروه : شهر خوب

به گزارش سرای امید، احمد احمدی صدر افزود: یکی از مراحل سخت و پرچالشی که داشتیم ایجاد ظرفیت برای معتادین متجاهر و آسیب دیدگان اجتماعی بود که به لطف خدا در قرارگاه اجتماعی در دو سال گذشته این مشکل بسیار بزرگ برطرف شد و بیش از ۱۰ هزار ظرفیت ایجاد شد.اگر این ۱۰ هزار ظرفیت ایجاد نمی شد امروز نمی توانستیم طرح ۱۵ روزه ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی را برگزار کرده و آسیب دیدگان اجتماعی و معتادین متجاهر را به آن محل ها انتقال دهیم چون عملا فضایی نبود که بخواهند منتقل شوند. از این ۱۰ هزار ظرفیت ۷۵۰۰ ظرفیت توسط شهرداری تهران در دو سال گذشته ایجاد شده است.
وی افزود: نکته و چالش دیگر پاتوق های بسیار حساس و بزرگی بود که خودش محل تجمع معتادین متجاهر بود و اجازه نمی داد که مردم بتوانند از محیط های پیرامونی و محله خود استفاده کند. پاتوق هایی که بیشتر و کمتر از ۱۵۰۰ نفر معتاد متجاهر داشت مثل فرحزاد، کوه سنگی، گردنه تنباکو، پارک میثاق و بوستان های محله هرندی و…… که این پاتوق های بزرگ در دوسال گذشته کاملا” پاکسازی شد.
احمدی صدر تصریح کرد: گام سوم پلاک های قرمزی بود که هر چقدر عملیات صورت می گرفت و ساماندهی رخ می داد فایده ای نداشت. بیش از ۴۰۰ پلاک قرمز در پایتخت وجود داشت که محل تجمع مواد فروشان، خرده فروشان، مصرف کنندگان و بزه کاران بود که به لطف الهی در دو سال گذشته این مسئله بسیار مهم در قرارگاه اجتماعی تهران مورد توجه قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه موضوع بعدی که بسیار مهم بود و در دو سال اخیر محقق شد پذیرش جماعتی از آسیب دیدگان اجتماعی بود که هرگز پیش از این دو سال مورد توجه نبودند و آن هم منع پذیرشی ها بود تأکید کرد: اگر امروز طرح ۱۵ روزه ساماندهی معتادین متجاهر و آسیب دیدگان اجتماعی اجرا می شد و مواجه می‌شدیم با عدم پذیرش زخم بازها، عفونی ها، بانوان، کبر سن، صغر سن، ایدز، هپاتیت و … طرح های ساماندهی بی نتیجه می ماند و این جماعت کف خیابان ها بودند. امروز مراکز یاورشهر ما پذیرای تمام منع پذیرشی ها در سراسر تهران است و چالش عدم پذیرش این جماعت به لطف الهی حل شد.
وی ادامه داد: این موارد در دو سال گذشته از اواخر سال ۱۴۰۰ تا اسفندماه سال ۱۴۰۲ به لطف الهی در قرارگاه اجتماعی تهران محقق شد و در همکاران ما در سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی نیز تلاش شبانه روزی و مستمری را داشتند نا امروز اعلام کنیم که شهرداران مناطق و نواحی از مناطق و نواحی خود صیانت کنید و این دستاورد بزرگ برای تهران را حفظ کنید و در قبال این مهم نیز مسئولیت دارید.
احمدی صدر خاطر نشان کرد: این مراحل بسیار پرچالش انجام شده یعنی ۸۰ درصد عملیات ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی در بازه زمستان ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲ محقق شد و الان در فروردین ۱۴۰۳ شاهد مرحله پاکسازی و ساماندهی تکمیلی هستیم. اکنون شاهد آن هستیم که کودکان کار ، معتادین متجاهر، متکدیان، آسیب دیدگان اجتماعی و … مورد ساماندهی قرار گرفتند و حالا وارد مرحله بسیار مهم و اصلی می شویم که مردم باید از کوی و بَرزن و محله خود صیانت کنند و در صورت مشاهده این افراد به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند. مساجد، هیات ها، گروه های فعال مدنی و… مراقب محله خود باشند و به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند تا آنها هم به شهرداران نواحی اعلام کنند و شهرداران نواحی مستقیما وارد عملیات شوند.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر کار با قوت و به صورت شبانه روزی دنبال می شود و تلاش های دو ساله شبانه روزی در حوزه خدمات اجتماعی در کنار همراهی سایر دستگاه‌های فعال به نتیجه می رسد اما این را بدانید که آسیب های اجتماعی که با انسان و پپچیدگی های آن طرف است طی دوسال، سه سال ،ده سال، پانزده سال و دو سه دهه ایجاد می شود و توقع اینکه یک شبه جمع شود نداشته باشیم . امروز بعد از دو سال می توانیم ادعا کنیم به مرحله ای رسیدیم که شهر تهران روزگار خوشی را سپری می کند اما اگر از ریشه ها و مبانی ایجاد آسیب های اجتماعی مثل مسائل اقتصادی، حاشیه نشینی، ورود غیر مجاز اتباع و مهاجران، مباحث فرهنگی و فرهنگ سازی عمومی غفلت شود آسیب های اجتماعی تکرار می شود هیچ گروه و مجموعه قدرتمندی نمیتواند آن را حل کند.
وی در پایان گفت: ما امروز مرحله میدانی و روی زمین را به لطف خدا به نتیجه رساندیم اما میطلبد مسئولین، نهادها و متولیان امر به موضوعات اقتصادی، فرهنگی ،فرهنگ سازی عمومی و… بیشتر بپردازند تا شاهد باشیم آسیب های اجتماعی در کلانشهر تهران رو به کاهش چشمگیری می رود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب