شما اینجا هستید

اسلایدر » وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: نام چهارشنبه‌سوری و یلدا حذف نشده است

به گزارش سرای امید، محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تغییرات تقویم اظهار کرد: متاسفانه ما با یک بداخلاقی رسانه‌ای مواجهیم به این معنا که ما اساسا آمدیم هم مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقویم آورده‌ایم که اصلا قبلا در تقویم نبود، ولی برای فرهنگ‌سازی اسم آن را روز تکریم همسایگان گذاشتیم. برای تقویت وجوه فرهنگی میان خانواده‌ها و ارتباط همسایه‌ها این کار صورت گرفته وگرنه تغییری ایجاد نشده است.
وی اضافه کرد: درباره شب یلدا هم عنوان کاملا حفظ شده و بعد از شب یلدا یک خط فاصله گذاشتیم به عنوان رفت و آمد و صله ارحام. ما تا جایی که یادمان است، شب یلدا هر خانواده ایرانی فامیل در خانواده بزرگ‌تر جمع می‌شدند، انار دانه می‌کردند و به حافظ تفال می‌زدند.
اسماعیلی همچنین بیان کرد: ما برای رسمیت بخشیدن به این مناسبت‌ها در فرهنگ عمومی این کار را انجام دادیم و الحمدالله الان در تقویم رسمی در این دولت برای همه اصناف تقویم ویژه داریم. برای هر صنفی مثلا روز گندم و انار را هم داریم در تقویم قرار می‌دهیم. ما در بسیاری از نقاط کشور جشن انار و جشن برداشت گندم داریم که آیین‌های سنتی چند هزار سال ما است و ما در این دولت بحث مان احترام به فرهنگ عمومی و میراث چندین هزار ساله ایرانی اسلامی مان است.
وی افزود: من خواهش می‌کنم دوستان رسانه‌ای اگر ابهامی دارند بلافاصله بپرسند. ما می‌بینیم به یکباره در مورد کاری که باید مورد تشویق قرار بگیرد خدای ناکرده به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست ابهام ایجاد می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از عضویت همه کارکنان کتابفروشی‌ها در صندوق هنر خبر داد و گفت: همه کارکنان کتابفروشی‌ها را به عنوان خادمان هنر به عضویت صندوق هنر درآوردیم.
وی درباره مزایای این عضویت گفت: برای کسانی که عضو هستند کارت هنر صادر می‌شود، اگر مشکل بیمه داشته باشند حل خواهد شد و در بیمه تکمیلی و بحث بازنشستگی خدمات ارائه می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد رشد داشته و در این هشت ماه تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ باز ۵۸ درصد رشد داشته یعنی این هشت ماه بیشتر از کل سال گذشته رشد داشته است. ۱۱ درصد رشد انتشار کتاب هم داشتیم.
وی درباره رشد افزایش قیمت هم گفت: این رشد نهایتا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تفاوت ایجاد می‌کند. ما نمایشگاه‌های منطقه‌ای داریم که در تبریز با استقبال بسیاری خوبی روبرو شد. در مازندران در روزهای آینده جشن خودکفایی کاغذ را خواهیم داشت که ۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است.

اسماعیلی درباره اعزام اهالی رسانه به غزه عنوان کرد: الحمدلله اعزام‌های دیگری را هم در هفته‌های پیش رو خواهیم داشت. در یکی دو کشور همسایه هم نشست‌هایی را برای اصحاب فرهنگ و هنر با کشورهای دیگر پیش‌بینی کرده‌ایم که به نظرم اتفاق بسیاری خوبی در ایجاد همگرایی و انسجام خواهد بود.
وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در عربستان یادآور شد: آقای رئیس جمهور  در اجلاس ریاض مصوبه شورای فرهنگ عمومی را در موضوع نسل‌کشی کودکان و زنان فلسطینی که ما اینجا در ۲۵ مهر نامگذاری کردیم به عنوان پیشنهاد برای کل جهان اسلام مطرح کردند که آنجا هم مورد استقبال قرار گرفت. ان‌شاءالله مجموعه فعالیت‌های هنری، فرهنگی و رسانه‌ای به سمتی برود که مظلومیت مردم عزیز غزه را بیشتر منعکس کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره آغاز حج عمره اظهار کرد: الان همکاران من در بانک مرکزی، وزارت مسکن و شهر سازی ، شرکت هواپیمایی و سازمان حج همگی در عربستان سعودی حضور دارند و آخرین تفاهمات اجرایی را منعقد می‌کنند. من دیشب که صحبت داشتم معاون محترم بانک مرکزی از روند مذاکرات راضی بود. ما از اول هم اعلام کردیم که تلاشمان این بوده از اول آذر بتوانیم کار را شروع کنیم.
وی با بیان اینکه همه آن چیزهایی که مربوط به ما می‌شود آماده است، اظهار کرد: چون در طرف سعودی بعد از چندین سال قرار است این اتفاق بیفتد امیدواریم که تا قبل از آغاز اعمال حج واجب بتوانیم ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر را هم برای عمره مفرده اعزام کنیم.
اسماعیلی با اشاره به نتایج سفر به ازبکستان و تاجیکستان، خاطرنشان کرد: ما در سفر ازبکستان بین شهرهای تاریخی دو کشور از جمله سمرقند و اصفهان، بخارا و همدان پیوند برقرار کردیم. در تاجیکستان هم بین یزد و خجند این خواهرخواندگی برقرار شد.
وی در پایان گفت: گسترش تعاملات فرهنگی، حضور گسترده ایرانی‌ها و لغو روادید با تاجیکستان از جمله اتفاقات بسیاری مهمی بود که در این سفر رخ داد. به زودی چندین هفته فرهنگی مشترک در تهران و اصفهان خواهیم داشت. در دی ترکمن‌ها به اصفهان می‌آیند و روس‌ها در تهران خواهند بود. در قطر هم ما هفته فرهنگی برگزار خواهیم کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب