شما اینجا هستید

اسلایدر » احمدی صدر: آغاز طرح استعدادیابی، توانمندسازی و حرفه آموزی کودکان کار در مدارس پویا شهر/شهرداری تهران حاضر است ظرف مدت ۳سال مسئله کودکان کار را برطرف کند

به گزارش سرای امید،در این مراسم، دکتر احمدی صدر طی سخنانی، نکاتی را در خصوص روز جهانی مقابله با استثمار کودکان کار مطرح کرد. وی ابتدا گفت: احساسات و عواطف کودکان به قدری ارزشمند و غنی است که اگر ما به آنها توجه نکنیم و این نیاز به عاطفه و خلأهایی که بوجود آمده را جبران نکنیم معلوم نیست که آینده این عزیزان به چه سمت و سویی برود و در این جمع شاهد حضور افراد دلسوز و دغدغه مند به آینده این کودکان هستیم و من هم خوشحالم که در این جمع فرهیخته، حضور پیدا کرده ام.

دکتر احمدی صدر ادامه داد: حدیثی گرانقدر از حضرت محمد مصطفی (ص) وجود دارد که می‌فرماید: هر کسی دست نیازمندی را بگیرد و گره از کار نیازمندی باز کند مثل کسی است که هزار سال روزها روزه بوده و شب ها را به عبادت پرداخته است و شما در جایی هستید که نه تنها دست نیازمند را می گیرید بلکه دست نیازمند ترین نیازمندان را می گیرید مثل معتادین متجاهر که جز خدا هیچ کسی را ندارند و حتی بعضا” پدر و مادرشان هم آنها را از خانه بیرون کرده اند. کسانی که به دلیل اعتیاد، بدنشان متعفن شده است و گوشه‌ای افتاده اند اما شما دست آنها را گرفته اید.

احمدی صدر گفت: یک روز در جمع مددکاران گفتم که شما مادری بی‌سرپناه را که بچه اش داشت به دنیا می آمد در خرابه ای از دست یک پدر معتاد متجاهر نجات دادید و بچه اش را به دنیا آوردید و جان مادر و فرزند را با حضور فداکارانه و به موقع خود نجات دادید و مادر هم به احترام شما مددکاران، انتخاب اسم کودکش را به شما واگذار کرد و این حس و حال را با دنیا نمی شود عوض کرد.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: کودکان قشری هستند که بسیار ارزشمند، گرانقدر، بزرگ و عزیز اند.مخلوقی هستند که می توانند رشد کنند و درد بزرگی از جامعه را دوا کنند، فخری زاده‌ها، طهرانی مقدم ها، دکتر حسابی ها، پروفسور سمیعی ها و… شوند و کشور را از بحران نجات دهند اما ما اسمشان را گذاشته ایم کودک کار!

وی تأکید کرد: دو واژه مقدس کار و کودک را کنار هم می چسبانیم و افتخارمان است که روزی را هم نامگذاری می کنیم به عنوان روز مقابله با کار کودک.همان ها که این روز را نامگذاری کرده اند عملا” خودشان از دوم و سوم ابتدایی به کودکان خود حرفه می آموزند و این کودکان از دوره اول تحصیلی وقتی وارد دوره متوسطه می شوند حتما” باید یک شغل بلد باشند و ما چرا باید زیر بار این نامگذاری برویم در حالی که خودشان هم آن را قبول ندارند. ما با استثمار و به کارگیری اجباری مخالفیم. هیچکس حق ندارد انسان ها را مجبور به کار کند. دو وضعیت است که انسان مجبور به کار می شود یکی فقر و نیاز و دیگری سودجویان و مافیا. نیاز و فقر انسان را وادار به کار می کند. همه ما کار می کنیم اما فقیر نیستیم و اما امروز در چهار راه های کلانشهر تهران چند درصد از کودکان برای نیاز و فقر کار می کنند و پول را در جیب خودشان می گذارند و چند درصد پول را به باند و سرشبکه مافیا می دهند؟

احمدی صدر تأکید کرد: ما در تهران خلا حل مسئله کودکان کار داریم. اگر کودکان در کارگاهی کار می کنند و شغلی دارند و باید حمایت شوند و برای آینده آنها برنامه ریزی کرد. یک دسته دیگر اما به خاطر نیاز از سرشبکه هایی که استثمارشان می کند سر در می آورند. من از دستگاه محترم قضایی درخواست دارم که به صورت جدی با این سرشبکه ها برخورد کنند.عمده درآمد این کودکان به این سودجوها می رسد.چهارراه های تهران به قیمت گزاف خرید و فروش می شوند و بچه ها هم سهمی از این درآمدها ندارند.حتی این بچه ها جا برای خوابیدن هم ندارند.از شهرستان ها می‌آیند یا از اتباع هستند و عمده درآمدشان هم به جیب سودجو ها می رود.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: ما طرحی را برای ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهرداری تهران پیشنهاد دادیم. شهرداری تهران متولی جمع آوری کودکان کار نیست و من حتی با عنوان جمع آوری هم مخالفم.کودکان کار، کالا نیستند که جمع آوری شوند، انسان هسنتند و شرافت دارند و باید به آنها توجه شود. اگر قرار است کودکی سر چهارراه نباشد چند کار باید انجام شود.اقداماتی بازدارنده باید انجام شود. مثلا اینکه برای سرشبکه های کودکان کار جریمه و حبس های سنگین در نظر گرفته شود. دوم با تکدی گری به شدت برخورد شود و با متکدی مثل مجرم برخورد گردد.شیوه ایجابی هم است مثل شما مددکاران عزیز که کنار چهارراه حاضر شده و عزت و کرامت بچه ها را برایشان توجیه کنند.

اما جایگزین سرچهارراه ایستادن چیست؟ باید خدماتی بدهیم .ما در تهران شهربازی هایی داریم که متعلق به بنیاد مستضعفان است اما چند درصد کودکان کار و مستضعفان به صورت رایگان از آن استفاده می کنند.

وی گفت:چند بار در این ۳۲ بار طرح جمع آوری که سازمان بهزیستی انجام داده هفته ای یکبار استخر رایگان، برج میلاد رایگان، فضای ورزشی رایگان، سینمای رایگان و … برای کودکان در نظر گرفتند؟ فقط می خواهید صورت مسئله را حل کنید. به یک پیمانکاری پول می دهید تا با یک خودروی وَن کودکان را جمع آوری کنند.۳۲ بار به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این طرح اَبتر بوده و ۳۲۰ بار دیگر هم با این طرح ها دردی از جامعه دوا نمیشود.

احمدی صدر با بیان اینکه اگر امروز طرح جمع آوری بگذاریم و کودکان را جمع آوری کنیم سه روز دیگر دو برابر این افراد دوباره سر چهارراه ها می آیند چون هنوز سرشبکه هستند و درآمد دارند و کارشان را ادامه می دهند اذعان داشت: ما مدل طراحی کردیم و با حضور شما مددکاران عزیز جلسات زیادی گذاشتیم که این مدل پیاده شود. ما در شهرداری تهران حاضریم ظرف سه سال مسئله کودکان کار را ساماندهی کرده و فرهنگ سازی کنیم و مردم هم پای کار بیایند. طرح استعدادیابی، توانمندسازی و حرفه آموزی را شروع کردیم.

احمدی صدر در پایان گفت:طرح دادیم اما دوستان گوش نکردند اما خودمان شروع کردیم و این دستورالعمل فنی را در مدراس پویا شهر انجام می دهیم که هم کرامت کودکان حفظ شود هم کاری یاد بگیرند  وحرفه ای بیاموزند. کودکان را در بستری قرار دادیم که اگر از سر چهارراه هم آمدند در مدرسه فوتبال، رباتیک، زبان، هنر، مکانیک و… نیز بیاموزند. این اتفاق توسط دستگاه های دیگر محقق نشد و اما ما با کمک شما کار را جلو می بریم تا ان‌شاءالله استعدادهای این کودکان را شناسایی کنیم و طی یک برنامه بلند مدت و چند ساله به سمتی سوق دهیم و ادعا کنیم که این کودکان توانستند باری را از دوش جامعه بردارند و آینده سازان درخشان این جامعه باشند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب