شما اینجا هستید

اسلایدر » گشت ارشاد مدیران تشکیل شد/ ایجاد ۹۷۰هزارشغل

به گزارش پایگاه خبری سرای امید، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: خدا را شاکریم که در این یک سال که به عنوان رئیس جمهور مسئولیت دولت را بر عهده داشتیم و توفیق خدمتگزاری به مردم را داشتیم همواره شاهد عنایت حضرت حق و امداد الهی بودیم.

از مردم صبور تشکر می‌کنم

وی افزود: از مردم عزیز و صبور که با دولت همراهی کردند تقدیر و تشکر می‌کنم. همچنین از مقام معظم رهبری که در این یک سال با رهنمودهایشان دولت را کمک کردند تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: همچنین از همه‌ی دستگاه‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و اصحاب رسانه که تلاش کردند فعالیت‌های دولت را اعلام کنند و گره‌های ذهنی را باز کنند، تشکر می‌کنم.

رئیسی گفت: با توجه به نکاتی که در ایام انتخابات بر آن تاکید کردم، اولین تغییر رویکرد دولت که بر آن تاکید کردیم، دولتی مردمی و توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم و با مردم بودن است.

وی افزود: در یک سال اخیر در ۳۱ استان کشور و بیش از ۵۰ شهر و روستا سفر انجام شد. برخی ملامت کردند که ثمرات حضور شما در میان مردم چیست و در این باره اظهار نگرانی داشتند، اما آن‌ها تجربه این حضور را ندارند و لذت آن را نچشیده اند. همچنین ما در مجامع کارگری، کشاورزی، دانشگاهی و تعلیم و تربیت حضور داشتیم.

مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند

رئیس جمهور با بیان اینکه مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد، تصریح کرد: بین کسی که پشت میز نشسته است و کسی که در میدان است و وضع مردم را می‌بیند و مشکلات را از نزدیک احساس می‌کند فرق وجود دارد.

وی افزود: اینکه مردم مشکل دارویی داشته باشند را باید از نزدیک ببینیم. باید مشکلات و مسئله مردم را شناخت و برای رفع آن راهکار پیدا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد دوم دولت عدالت محوری است که بر اساس سند آمایش سرزمینی است، افزود: البته ممکن است عزیزی در یک دانشگاه یا مرکزی نسبت به سند حرفی داشته باشد. که اشکالی ندارد.

رئیسی افزود: در جذب نیروی انسانی، در پرداخت‌ها، ارتقای نیروی انسانی و در به کارگیری افراد و در همه مسائل همواره تاکید شده است که باید پیوست عدالت وجود داشته باشد. در دولت، در شورای عالی استان‌ها و هم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ها، تاکید شده است که باید همه‌ی اقدامات به سِمت عدالت گرایش داشته باشند و اگر در جایی با عدالت فاصله دارد باید عملکرد اصلاح شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نکته سوم، ستیز با فساد و اصلاح ساختارهای اقتصادی و افرادی است که دارای کجی و فساد می‌شوند و با روابط ناسالم و همچنین اخذ رشوه، نظام اداری ما را آلوده می‌کنند که باید با آن‌ها مقابله کرد.

رئیسی افزود: بخش بازرسی ریاست جمهوری در این زمینه فعال شده است، البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه، خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است. یعنی مدعی فساد و مسئول مبارزه با فساد را در هر دستگاهی مدیر همان دستگاه می‌شناسیم.

وی افزود: مدیران در کنار کار مدیریتی وظیفه مراقبت و رسیدگی با فساد را نیز دارند.

رئیس‌جمهور گفت: با مسئله فساد و ساختارهای فسادزا و رانتی که جیب عده‌ای را پُر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید برخورد شود و معتقدیم باید این ساختارها اصلاح و شاهد تولید پرونده نباشیم.

تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود

رئیسی با بیان اینکه رویکرد بعدی دولت مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف در دولت است، افزود: همواره تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما ما همواره تاکید ما در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

وی افزود: حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور از تأکیدات دولت است. برخلاف وجود موانع که ما باید آن موانع را رفع کنیم و به تعبیر رهبر انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی باید به دنبال حل مشکلات باشیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تلاش کردیم مشکلات کشور را با توجه به نگاه درون‌زا رفع کنیم. نگاه به دست بیگانگان مشکلی را حل نمی‌کند و این نوع نگاه فقط ما را معطل می‌کند. لذا نگاه به درون، دستان جوانان و داشته‌ها برای دولت مهم است. باید از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده شود. بنابراین معتقدیم باید به درون و ظرفیت‌های داخلی، نیروهای کشور توجه داشته باشیم و مانند برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم.

رئیسی تاکید کرد: رویکرد بعدی دولت که مورد تاکید ما نیز است، جذب نیروهای جوان در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: باید از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده شود و اگر فردی روحیه کار و تحول ندارد، جای خود را به افرادی که این روحیه را دارند، بدهد. کشور نیازمند تصمیم‌های دقیق برای باز کردن گره‌ها است.

رئیس‌جمهور گفت: اگر قرار باشد کار با روحیه مسئولیت پذیری و شجاعت همراه نباشد، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. باید کار، دقیق شناخته شود و تصمیمات اتخاذ شود و به دنبال اجرای تصمیمات نیز باید بود.

رئیسی با اشاره به اقدامات و کارهای بزرگی که در کشور طی سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: در کشور ما کارهای بزرگی انجام شده و این نشان می‌دهد هر موقع خواسته ایم و پای کار آمده ایم توانسته ایم کارهای بزرگی انجام دهیم، اما در بخش‌هایی نیز کارها زمین مانده که نتیجه این است که در آن حوزه کم کاری شده است.

وی ادامه داد: دولت با مسئولیت پذیری کار خود را شروع کرد، در حالی که با مسائل و مشکلات متعددی در آن زمان رو به رو بود که اگر به آنها رسیدگی نمی‌شد برای کشور مشکلاتی به وجود می‌آمد. در دیدارهایی که با مسئولان دولت قبل هم داشتم برخی از آنها با دلسوزی به من می‌گفتند با این مشکلات و مسائل چه می‌خواهید بکنید؟

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات موجود در آغاز دولت سیزدهم گفت: مسئولان در آن زمان به من می‌گفتند که کشور با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی رو به رو است و تو با این چه می‌خواهی بکنی؟ همه اینها مسائل و مشکلاتی بود که خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شد توانستیم از آنها عبور کنیم. مثلاً در آن موقع بحث شیوع کرونا را داشتیم که روزانه حدود ۷۰۰ خانوار، عزیزان شأن را از دست می‌دادند، از سویی مسئولان دولت قبل به من می‌گفتند با این موضوع چه می‌خواهی کنی، در حالی که به ما واکسن نمی‌فروشند. دولت توانست با یک اقدام جهادی واکسیناسیون عمومی را با ورود واکسن به نتیجه برساند و تعداد کشته‌ها در یک روزهایی به صفر نیز رسید.

رئیسی اضافه کرد: امروز خوشبختانه واکسن در دسترس است و در سایه این اقدامات کارها و فعالیت‌های اقتصادی آغاز شد و مدارس و دانشگاه‌ها نیز توانستند به کار خود ادامه دهند و باز شوند.

کسری بودجه ام‌المسائل کشور است

وی کسری بودجه را یکی دیگر از مشکلات دولت در آغاز کار خود دانست و گفت: کسری بودجه «ام المسائل» کشور است و رسیدگی به آن همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ما توانسته ایم بدون استقراض از بانک مرکزی سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذاریم و بودجه امسال را نیز بدون استقراض از بانک مرکزی ببندیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در خصوص کاهش تورم، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد تورم نزدیک ۶۰ درصدی را داشتیم و دولت در این مدت تلاش کرد با کنترل اقداماتش موجب افزایش تورم نشود که از آن جمله می‌توان به بالا نبردن ارزش پایه پولی و عدم استقراض از بانک مرکزی اشاره کرد و شما شاهد بودید تورم در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به نزدیک ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد اما اصلاحات اقتصادی مقداری تورم را به همراه داشت.

رئیسی تاکید کرد: دولت در اصلاحات اقتصادی تلاش کرد پرداخت یارانه را از ابتدای زنجیره به انتهای آن انتقال دهد و خوشبختانه با همراهی و همگامی مردم در این اصلاحات دشمن را ناکام گذاشتیم البته این اقدام موجب افزایش تورم شد، اما با اقداماتی که انجام دادیم در خرداد میزان تورم حاصل از اصلاحات ساختار اقتصادی ۱۲ درصد، در تیر ماه ۴.۴ درصد و در مرداد ماه این تورم حدود ۲ درصد طبق آمار بانک مرکزی است.

اراده دولت بر مهار و کنترل تورم است / نگرانی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد

وی مهار تورم را مساله اصلی دولت دانست و گفت: تورم در حال حاضر ۴۰.۵ درصد است که در مقایسه با شهریور سال گذشته که نزدیک ۶۰ درصد بود، کاهش داشته است. البته اراده دولت بر مهار و کنترل تورم است و این نوساناتی که در نتیجه اصلاح ساختار اقتصادی انجام شد نیز باید به سمت کاهش برود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در جهت تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز در حوزه تأمین کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و در برخی از کالاها شاخص‌ها در حد سبز است. این در حالی است که در ابتدای دولت، شاخص‌ها در برخی کالاها در حد قرمز بود.

رئیسی با اشاره به اقدامات دولت در جهت تأمین برق، گفت: امسال به لطف خدا و با تلاشی که مسئولان انجام دادند ۶ هزار مگاوات تولید برق افزایش داشته است و شاهد بودید امسال قطع برق نداشتیم و کارهایی در این حوزه انجام شد که در ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. این در حالی است که در ابتدای دولت و در سال گذشته قطعی برق در کشور داشتیم. در حوزه گاز هم با همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه توانستیم گاز مورد نیاز برخی از استان‌ها را تأمین کنیم و مردم با قطعی گاز نیز رو به رو نبودند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تأمین آب شرب مورد نیاز مردم، گفت: اولین سفری که رفتم به خوزستان بود، برای بررسی مشکلات آب آنجا و بحمدالله آبرسانی در اهواز با اقداماتی که انجام شد در سال جاری و ظرف چند روز آینده به نتیجه می‌رسد.

رئیس‌جمهور آبرسانی به مردم را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: آبرسانی به یزد، فارس و دیگر نقاط کشور از اولویت‌های ماست، البته باید تلاش کنیم که بین آب شرب و آب کشاورزی و صنعت تفاوت ایجاد شود و آب شرب نباید در صنعت استفاده شود. بررسی تنش‌های آبی و حل مشکلات آبی کشور از اولویت‌های دولت است.

رئیسی مساله حقوق و دستمزد را اولویت مهم دیگر دولت اعلام کرد و گفت: دولت با برنامه در این حوزه وارد شد و با فعال شدن فروش نفت و جلوگیری از فرار مالیاتی توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم و نتیجه این شد که در کنار پرداخت حقوق و دستمزد ۵۶ هزار میلیارد بدهی دولت قبل را نیز به صورت ماهانه پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته از کار عمرانی غفلت نکردیم و ۲۰۲ هزار میلیارد کار عمرانی در یک سال گذشته انجام شده است. این در حالی است که امسال درآمد دولت از فروش نفت ۲۰ درصد کاهش یافته است و ۴۰ درصد فروش نفت به صندوق توسعه داده می‌شود. از سوی دیگر افزایش حقوق را داشته ایم و در کنار آن رتبه بندی معلمان بعد از ۱۰ سال آغاز شده است. همچنین حقوق و مزایای پرستاران که ۱۵ سال معطل مانده بود را سامان دادیم.

از شرایط و وضعیت زندگی مردم ساعتی مطلع هستم

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که مردم چه زمانی طعم شیرین رفع مشکلات و حل مسائل معیشتی را خواهند چشید، گفت: من از شرایط زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی آگاه هستم و نشده کنار سفره‌ای بنشینم و به این فکر نکرده باشم که دست مردم به این سفره یا غذا می‌رسد یا خیر. البته منتی در این خصوص ندارم.

رئیسی ادامه داد: مساله معیشت مردم و رفع مشکلات آنها دغدغه و اولویت دولت است و از ابتدای دولت به دنبال کاهش تورم، گرانی‌ها و رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم بوده ایم و اگر نبود، مساله اصلاح ساختار اقتصادی، شاهد کاهش بیشتر تورم بودیم البته با این وجود تورم کاهشی است.

وی ادامه داد: در کنار همه اینها ما پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به مردم را داریم و مبلغی از اصلاح ساختار اقتصادی برای دولت نمی‌ماند، این اقدام دولت و پرداخت یارانه‌ها فقر مطلق را تا حدود زیادی رفع کرده است.

رئیسی تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده حتماً تورم کاهشی خواهد بود و وضعیت اقتصاد بهبود خواهد یافت. سرمایه گذاری خارجی حدود ۵ میلیارد دلاری که در هیچ زمانی سابقه ندارد، نشان از آن است که در حوزه اقتصادی کارهای خوبی انجام شده است. در کنار این، ۱۷ میلیارد دلار در جهت پیشران‌ها سرمایه گذاری شده است و همه اینها نشان می‌دهد شرایط به سمت وضعیت بهتر می‌روند.

گشت ارشاد برای مدیران تشکیل شد

وی در پاسخ به سوال دیگر در رابطه با وعده او برای در نظر گرفتن گشت ارشاد مدیران و مسئولان، عنوان کرد: وعده گشت ارشاد مدیران، وعده‌ای بود که به آن عمل کردیم. گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شد و به دستگاه‌های مختلف سرکشی می‌کند که به آثار آن در ابتدای سخن اشاره کردم. در برخی تخلفات به محض گزارش، فرد خاطی برکنار شده است و این موضوع به سطوح کارشناسی ختم نشده و در مواردی درباره مدیران کل و معاون وزیر اتفاق افتاده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مواردی در رابطه با فساد گزارش شده است که با آن برخورد نیز صورت گرفته است. دولت خودش این موارد را پیگیری کرده است و آنها را تحویل دستگاه قضائی داده است. گشت مدیران فعال‌تر از همیشه دنبال خواهد شد و این اقدام برای «یقه گرفتن» نیست بلکه برای آن است که اگر دستگاهی توجه نداشته باشد و از کاستی‌هایی غافل مانده باشد به واسطه این ارشاد، متوجه غفلت‌ها شود.

رئیسی عنوان کرد: ورود گشت مدیران به دستگاه یا سازمانی مساوی با این نیست که لزوماً فساد در آن دستگاه رخ داده است؛ بلکه اجرای قانون، عدم فساد را پیگیری می‌کند. بنابراین گشت ارشاد برای مدیران وعده‌ای بود که به آن عمل شد.

هیچکس حق ندارد کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد

وی در رابطه با حضور گشت ارشاد و نظارت بر قانون حجاب، تصریح کرد: زنان و دختران ما عفت و پاکی را از فرهنگ آموخته و تمدنی قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند؛ این موضوع انتخاب امروز نیست. عفیفه بودن زن ایرانی مسلمان برای امروز و دیروز نیست. اگر تاریخ را بنگریم در تاریخ زندگی دختران و زنان این مرز و بوم با عفت، پاکی و طهارت همراه بوده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز این موضوع در جامعه قانون است، کسی حق کار سلیقگی یا رفتار فراقانونی ندارد. قانون ملاک و معیار جامعه است و احترام به قانون برای همه ضروری است؛ من معتقد هستم که قانون‌مداری و قانون‌محوری همه مسائل را حل خواهد کرد.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای و تأثیر عضویت ایران در این سازمان بر توسعه روابط تهران و شانگهای، تاکید کرد: حضور ما در شانگهای و همکاری با کشورهای عضو شانگهای بسیار مهم است که ایران را با زیرساخت‌های آسیا و اقتصادی مرتبط می‌‎کند. این موضوع برای کشور ما اهمیت زیادی دارد که سهم خود را از تجارت و اقتصاد در منطقه داشته باشد.

حضور ایران در منطقه امنیت ساز است

وی با بیان اینکه حضور ایران در منطقه حضور امنیت‌ساز است، اظهار کرد: نقش اقتصادی ما در منطقه به آن میزان که حضور جمهوری اسلامی در منطقه توانسته است امنیت ایجاد کند، نبوده است. یکی از بسترهایی که می‌تواند میزان نقش اقتصادی ایران را تقویت کند مسئله همکاری با چین است که در این راستا برنامه جامع ۲۵ ساله امضا شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بر تقویت این همکاری‌ها مصمم هستیم، گفت: به هیچ عنوان ارتباط با کشور چین را متأثر از فضای بین‌المللی و سایر مسائل نخواهیم کرد. ارتباط ایران و چین، ارتباطی کاملاً مستقل میان دو کشور است که در حوزه‌های مختلفی برقرار است و باید توسعه پیدا کند و هر دو طرف نیز برای این توسعه مصمم هستند.

رئیسی ادامه داد: در اجلاس گذشته شانگهای، ایران به عضویت این سازمان درآمد؛ اما این عضویت مقدماتی دارد و آن مقدمات، اسنادی هستند که در شانگهای به تصویب رسیده است و باید مورد دقت و توجه جمهوری اسلامی قرار بگیرد و به تأیید کشور ما برسد. البته این اسناد بررسی شده‌اند و در اجلاس جدیدی که در ازبکستان برگزار خواهد شد، نتایج این بررسی‌ها اعلام خواهد شد و این عضویت به صورت رسمی‌تر از گذشته اعلام شده است.

وی اضافه کرد: عضویت و حضور ایران در اکو، شانگهای و سایر همکاری‌های همسایگی و بین‌المللی برای ما اهمیت بسیار دارد. بنای ما تعادل در ارتباط با همه کشورهای دنیا است.

دولت هوشمند حتماً شکل خواهد گرفت

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره تشکیل پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، گفت: دولت الکترونیک باید تا کنون شکل می‌گرفت اما در این زمینه دچار عقب‌ماندگی شده‌ایم. امروز هدف ما تشکیل دولت هوشمند است که بالاتر از دولت الکترونیک تعریف می‌شود. این اقدام یک تکلیف قانونی و ضرورتی در کشور است. این موضوع حتی اگر قانون مصوب نبود باز هم این ضرورت را احساس می‌کردیم.

رئیسی عنوان کرد: امروز ارتباط همه سازمان‌ها با یکدیگر ضروری است و لینک شدن اطلاعات دستگاه‌ها سرمایه‌ای مهم است و نباید از برقراری این ارتباط سر باز زده شود تا همه بخش‌ها از این داده‌ها استفاده کنند؛ به نحوی که این اقدام دسترسی و خدمات را تسهیل کند.

وی بیان کرد: امروز ۳۰ دستگاه به این پنجره متصل شده‌اند و سایر دستگاه‌ها نیز موظف به اقدام هستند تا دولت هوشمند جهت تسهیل خدمات به مردم تشکیل شود. این کار حتماً در زمان خود صورت خواهد گرفت. حتماً می‌دانید بسیاری از بایدها وجود داشته که متأسفانه به آنها عملی و اجرایی نشده است، اما ما مصمم به اجرای بایدهایی هستیم که به نفع کشور است. دولت هوشمند حتماً در فرجه قانونی شکل خواهد گرفت.

سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد

رئیس‌جمهور درباره سوال دیگری مبنی بر اینکه پاسخ شما به تهدیدات رژیم صهیونیستی حول فعالیت‌های هسته‌ای ایران چیست؟ بیان کرد: اقدامات هسته‌ای و داشتن این سرمایه صنعت هسته‌ای حق جمهوری اسلامی ایران است؛ هیچ کسی و هیچ مقامی نمی‌تواند این حق را از جمهوری اسلامی و ملت ما بگیرد. بارها اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد؛ رهبر انقلاب فرموده‌اند که این کار حرام است و مسئولان نیز موضع خود را درباره سلاح هسته‌ای عنوان کرده‌اند.

رئیسی یادآور شد: دسترسی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای که می‌تواند در صنایع مختلف کارساز باشد، حق مسلم ما است. رژیم صهیونیستی از روز اول نمی‌خواست ایران به این دانش دست پیدا کند، اما امروز بر خلاف اراده مستکبران این دانش در کشور ما بومی شده و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را از ملت ایران گرفت.

وی تصریح کرد: هیچ اقدامی از ناحیه مستکبران ما را متوقف نخواهد کرد و ما را از گرفتن حق قطعی ملت ایران بازنخواهد داشت. آیا اسرائیل حریف نیروهای مقاوم در فلسطین می‌شود؟ دیروز حریف سنگ و امروز حریف موشک‌های فلسطینیان می‌شود؟ آیا با این تغییرات سازگار است؟ با همه این شرایط می‌تواند امنیت خود را حفظ کند؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر اسرائیل توان مقابله با ایران را دارد چرا دست به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی زدند، اضافه کرد: کسی که قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه بود و امنیت را ایجاد کرد. چرا از شهید سلیمانی ترسیدند؟

رئیسی درباره تهدیدات دشمنان اظهار کرد: آنها باید فاصله میان تصمیم و اقدام را ببینند، اگر تصمیم به چنین کاری بگیرند شاید دیگر مهلتی برای آنها باقی نماند که بخواهند دست به اقدام بزنند. در فاصله تصمیم تا اقدام خواهند دید که چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نخواهد ماند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحقق وعده‌های انتخاباتی دولت برای ایجاد اشتغال و ساخت یک میلیون مسکن در سال، گفت: ایجاد یک میلیون شغل در سال یک نیاز است و اگر ایجاد نشود، شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود که عوارض بسیار دارد.

در وعده ساخت مسکن تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد

رئیس‌جمهور افزود: همچنین ساخت یک میلیون مسکن در سال نیاز اصلی کشور است و در سال‌هایی که صد هزار یا دویست هزار مسکن ساخته شده است نیاز به ۸۰۰ هزار واحد بوده است. ۸۰۰ هزار واحد مسکن شهری و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی نیاز اصلی کشور است.

رئیسی گفت: آنچه که ما گفتیم، حتماً باید اجرایی شود. از ابتدای دولت، ساخت مسکن شروع شد. مهم‌ترین بخش ساخت مسکن، زمین است. در حاشیه شهرها زمین‌های دولتی رها شده داریم که می‌توان از آنها استفاده کرد. در خصوص تأمین مصالح ساختمانی نیز همه‌ی تولیدات را در داخل داریم و نیازمند مصالح خارجی نیستیم.

وی افزود: زمین‌های مناسب برای ساخت یک میلیون و دویست و پنجاه هزار مسکن شناسایی و کار مسکن سازی آغاز شده است و الان در بخش‌های مختلف کشور در دست ساخت است.

رئیس‌جمهور گفت: بخش خصوص نیز باید فعال شود و در جلسه‌ای به زوج‎‌های جوان گفتیم که تعاونی تشکیل دهند و از دولت برای ساخت مسکن، زمین بگیرند. کمک مردم و بخش خصوصی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. بنابراین ما در این وعده خود تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما مصمم هستیم که آن را انجام دهیم و آن را قابل اجرا می‌دانیم.

رئیسی افزود: در بانک زمین، یک میلیون و دویست هزار واحد مسکن شناسایی شده است و بعد از سفرهای استانی اولین بازدید من از وزارت راه و شهرسازی بود تا نشان دهیم اولویت دولت ساخت مسکن است و این بازدید از وزارت خانه‌ها ادامه دار خواهد بود.

۹۷۰ هزار شغل ایجاد شد

وی گفت: در موضوع اشتغال، در شش ماه دوم ۱۴۰۰ و پنج ماه اول ۱۴۰۱ بر اساس آمار الحمدالله ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است که البته ما این را کافی نمی‌دانیم. موانع باید رفع شود. امکانات، تجهیزات و زیرساخت از قبل وجود دارد که باید رفع مانع شود. برای مثال ما بخشی کارخانجاتی که از قبل تعطیل بودند را فعال کردیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص جدیت دولت در حوزه خنثی سازی و رفع تحریم‌ها و همچنین اثر خنثی‌سازی تحریم‌ها و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها گفت: محوریت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها با محوریت وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده است. به دنبال ایجاد محدودیت برای ایران با ابزار تحریم‌ها بودند که این محدودیت‌ها را به رسمیت نشناخته ایم.

رئیسی با بیان اینکه میزان صادرات ما به میزان ۵ برابر افزایش یافته است، افزود: همچنین وضعیت بلوکه کردن پول‌های جمهوری اسلامی ایران که به صورت ظالمانه و غیرقانونی است را به رسمیت نشناختیم و دنبال کردیم و برخی از پول‌های بلوکه شده را آزاد کردیم و برخی از آن‌ها نیز با اقدامات غیرقانونی آمریکایی‌ها در محدودیت است.

وی افزود: ما این تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم و این محدودیت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و معتقدیم هم ظالمانه است و هم باید سریعاً برداشته شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم، تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود. آنهایی که به عهد و پیمان خودشان عمل نکردند، باید برگردند و تعهد خودشان را عمل کنند. تاکید ما رفع تحریم‌ها در مذاکرات است.

رئیسی افزود: ما تاکید کردیم خواست ملت بزرگ ایران رفع تحریم‌ها به صورت پایدار است. همچنین بر راستی‌آزمایی اطمینان بخش و بر تضمین‌های اعتماد آفرین و اعتماد بخش تاکید کردیم.

بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد

وی گفت: وقتی بحث از مذاکره و رفع تحریم‌ها است، دیگر معنا ندارد که مسئله اصلی که این بساط برای آن تشکیل شد، یعنی موضوعات پادمانی، حتماً باید حل و فصل شود. پادمان یک رکن است و باید همه این موضوعات پادمانی حل و فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است؛ بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد.

رئیس‌جمهور افزود: توافق باید همراه با حل و فصل کردن مسائل پادمانی و پایان این مسئله باشد. با این نکاتی که جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم. تحریم‌ها باید شکسته شود و ملت ایران بتواند از این امکانات که امروز وجود دارد بهره ببرد. از منافع ملت ایران کوتاه نیامده ایم؛ نه در خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه در رفع تحریم‌ها!

با «بایدن» دیدار نمی‌کنم

رئیسی درباره اینکه آیا وی حاضر است در جریان سفر به نیویورک اگر از او خواسته شود یا آمریکا بخواهد با بایدن ملاقات کند یا به صورت غیررسمی حاضر است به او سلام کند یا با وی دست بدهد، گفت: من در نشست قبلی در پاسخ به سوال مشابه گفتم خیر. بازهم خیر را تکرار می‌کنم.

وی تصریح کرد: هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات ما و رئیس جمهور آمریکا نیست، نه برای ملت ایران و نه برای ما و نه برای منافع ملت بزرگ ایران و برنامه‌ای هم برای این ملاقات وجود ندارد و نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره نقش یمن در جلوگیری از حضور رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و عادی سازی روابط برخی کشورها با این رژیم گفت: مردم یمن هفت سال است که با فقر و محرومیت مقاومت می‌کنند و ما همواره از هر گونه آتش بس که بتواند محاصره یمن را بشکند و صیانت مردم مظلوم این کشور را در بر داشته باشد، حمایت می‌کنیم و معتقدیم این مردم یمن هستند که باید در گفتگوهای یمنی – یمنی برای خود تصمیم بگیرند.

رئیسی افزود: رژیم صهیونیستی فکر می‌کند با ارتباط گرفتن با کشورها می‌تواند برای خود امنیت ایجاد کند اما ما معتقدیم که این ارتباطات و روابط برای آنها امنیت زا نیست و به کسانی که روابط خود را با این رژیم عادی می‌کنند نیز می‌گوئیم چگونه می‌خواهند پاسخ این خون‌ها و جنایت‌هایی که در فلسطین انجام می‌شود را بدهند و آیا خود را شریک این جنایات نمی‌دانند؟

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که ظلم پابرجا نیست و این قراردادها و طرح‌های سیاسی نمی‌تواند حق ملت فلسطین را ضایع کند و حق مردم فلسطین و یمن هرگز ضایع شدنی نیست.

زیرساخت‌هایی که درگذشته باید در حوزه اینترنت ایجاد می‌شد، ایجاد نشد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه‌های دولت در حوزه افزایش سرعت اینترنت با توجه به اختلالات به وجود آمده، اظهار کرد: ما وزیر ارتباطات را موظف کردیم که حداقل دو گزارش در ماه در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه آماده و ارائه کند. از ابتدای دولت نیز تاکنون یک و نیم میلیون خانوار به فیبر نوری دست یافته اند و تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار و کسب و کار به فیبر نوری دست پیدا خواهند کرد.

رئیسی ادامه داد: با توجه به اینکه زندگی مردم برپایه ارتباطات است، حتماً دسترسی به آن مهم است، اما کارهایی که در سال‌های گذشته باید در جهت توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه انجام می‌شد، انجام نشده است که اگر این کارها انجام می‌شد، امروز با این مشکلات روبرو نبودیم. حال این دولت باید این عقب ماندگی‌ها را جبران کند.

وی گفت: در حوزه ارتباطات و گسترش زیرساخت‌ها در این حوزه کارها به صورت روزانه توسط دولت پیگیری می‌شود و تا آخر دولت تلاش داریم به حدی این زیرساخت‌ها را گسترش دهیم تا تأثیر آن برای مردم قابل توجه باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به شعار انتخاباتی خود برای در اختیار گذاشتن اینترنت رایگان به مردم، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم شعاری که می‌دهیم را عمل کنیم و در این راستا دسترسی سه دهک پایین به اینترنت بنا بر وعده دولت رایگان شد.

مصوبات سفرهای استانی پیگیری و اجرا می‌شود

رئیسی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا اعتبارهای لازم، متناسب با نیازها و شرایط هر استان تخصیص شده است، گفت: مصوبات سفرهای استانی متناسب با مسائل ضروری هر استان است نه همه نیازهای آن استان. البته پروژه‌هایی از قبل بر زمین مانده مانند پروژه آب همدان که ۱۷ سال است تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته و دولت تلاش دارد این کارهای بر زمین مانده را هر چه سریع‌تر به سرانجام برساند. مصوبات سفرهای استانی نیز با نظارت معاون اجرایی ریاست جمهوری و استانداران دنبال می‌شود تا به سرانجام برسد.

وی گفت: دولت به صورت شبانه روزی در حال پیگیری مسائل استان‌ها است و با همین روحیه، کار ادامه خواهد داشت تا عقب ماندگی در این خصوص نداشته باشیم. تمامی اعتبارات سفرهای استانی که تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام شد، تخصیص یافته و اعتبارات سفرهایی که در سال ۱۴۰۰ انجام شده نیز در حال تخصیص است. ما به دنبال آن هستیم تا با پیگیری این مصوبات، به حدی پیشرفت کنند که مردم پیشرفت کار را ببینند.

برنامه جامع برای همکاری ایران و روسیه وجود دارد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره تقویت روابط ایران و روسیه و اثر این ارتباط در حوزه‌های مختلف، گفت: همکاری ما با کشور روسیه، راهبردی است و در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، هوا و فضا و بسیاری موضوعات دیگر تعریف می‌شود. این همکاری‌ها روز به روز توسعه پیدا کرده است.

رئیسی بیان کرد: نشست‌هایی در تهران و مسکو با حضور مسئولان در راستای ادامه همکاری‌ها و رفع موانع برگزار شده است. موضوع کریدور شمال-جنوب از مواردی است که در دستور کار قرار دارد و تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌شود. اقدامات دیگری از این قبیل همچون سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه انرژی در دست اجرا قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: برنامه جامعی برای همکاری‌های ایران و روسیه وجود دارد که نسخه‌های ابتدایی آن بین وزارت خارجه دو کشور رد و بدل شده است و در حال منتهی شدن به یک مرحله نهایی است.

رئیس‌جمهور درباره سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه مشخصی برای گفتگو و رفع برخی اشکالات با کشورهای حوزه خلیج فارس دارید؟ گفت: ما ارتباط و سیاست همسایگی را به طور جدی دنبال می‌کنیم و این سیاست در سال اول میان ما و همسایگان تثبیت شد. سال دوم و سال‌های آینده، این روابط حالت دوجانبه و چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد انجامید. ما توسعه روابط را در همسایگی دنبال خواهیم کرد.

رئیسی عنوان کرد: نکته مهم آن است که گفتگوهای ما درون‌منطقه‌ای بوده و درباره مسائل منطقه صورت می‌گیرد و بدون دخالت‌های خارجی و بیگانگان دنبال خواهد شد. حضور بیگانگان در منطقه را امنیت‌ساز نمی‌دانیم؛ بلکه آن را مشکل‌ساز می‌شناسیم. همواره تاکید کرده‌ایم که حضور آمریکا در منطقه هیچ‌گونه امنیتی رقم نخواهد زد بلکه مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: تاکید ما به همسایگان همواره این بوده است که امنیت خود را به دنبال حضور آمریکایی‌ها یا بیگانگان دنبال نکنید. امنیت منطقه در دستان خود منطقه است و این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند امنیت خود را تضمین کنند.

رئیس‌جمهور درباره روابط ایران و عربستان، یادآور شد: پنج دور از مذاکرات میان تیم مذاکرات ایران و عربستان با همکاری کشور عراق برگزار شده است. طرف عربستانی تعهداتی دارد که انجام آنها را برای اقدامات بعدی باز خواهد کرد. روابط دو کشور در گرو اجرای این تعهدات است که انجام گرفتن آنها دنبال می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب