شما اینجا هستید

خبر خوب اقتصادی » کاهش قیمت کاغذ در یک ماه اخیر

به گزارش سرای امید، علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی و عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران قم در خصوص وضعیت قیمت کاغذ گفت: قیمت کاغذ در یک ماهه گذشته روند نزولی داشته است. ظاهراً یکی از دلایل عمده این مسئله کاهش قیمت جهانی خمیر کاغذ از یک سو و از سوی دیگر توزیع کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ناشران است.

او افزود: آینده مسیر کاهش قیمت کاغذ به سیاست‌های اقتصادی کشور و برخی تحولات خارج از کشور و همچنین به نوع مدیریت در کشور بستگی دارد. نمی‌توان پیش بینی دقیقی کرد که آیا بازار ثبات پیدا می‌کند یا قیمت کاغذ کاهش یا افزایش می‌یابد.

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران قم ادامه داد: توزیع کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ناشران ضوابطی دارد. ناشران باید به سامانه توزیع کاغذ مراجعه نمایند و درخواست خود را همراه با مجوز‌های لازم ثبت کنند. پس از بررسی در صورتی که ناشر دریافتی‌های قبلی خود را رد تسویه کرده باشد، کاغذ به وی تخصیص می‌یابد.

او تصریح کرد: در شرکت تعاونی ناشران قم برای جلوگیری از برخی سوء استفاده‌ها یکی از شروط تسویه کاغذ را شمارش کتاب‌های منتشر شده در صحافی گذاشتیم و نرم افزاری طراحی شد. این نرم افزار، کاغذ دریافتی و تسویه شده ناشران را به صورت آنلاین نمایش می‌دهد.

حاجی تقی با اشاره به اینکه کاغذی که به کشور وارد می‌شود، در اختیار اتحادیه آشنا قرار می‌گیرد و از این طریق میان ناشران توزیع می‌شود، اظهار داشت: نمی توان گفت کمبود کاغذ در کشور مرتفع شده است. وقتی سخن از سهمیه بندی به میان می‌آید یعنی کمبودی در کشور وجود دارد. ممکن است این کمبود به معنی دسترسی نداشتن به کاغذ نباشد؛ بلکه موضوع قیمت مناسب باشد. کاغذی که با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود متناسب با نیاز ناشران نیست.

مدیر انتشارات ارمغان طوبی بیان کرد: خودمان در انتشارات ارمغان طوبی برای انتشار کتاب هایمان اولویت بندی می‌کنیم. تیراژ کتاب هایمان را به حداقل می‌رسانیم تا بتوانیم کتاب هایمان را با سهمیه‌ای که به ما تخصیص داده می‌شود، منتشر کنیم، چون نمی‌توانیم در حالی که کاغذ در کشور دو قیمتی است، کتابی را با قیمت کاغذ گرانتر منتشر کنیم. اکثر ناشران دیگر هم همین کار را انجام می‌دهند. قطعا همیشه نارضایتی‌هایی در مورد سهمیه تخصیص داده شده یا تبعیض بین ناشران و یا مدت زمان انتظار برای دریافت کاغذ وجود دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران قم در خصوص مشکلات ناشران کودک و نوجوان گفت: الان ناشران کودک و نوجوان در زمینه قیمت کاغذ و مقوای گلاسه مشکل دارند. به شخصه مخالف سیاست‌های دادن یارانه دولتی هستم، اما اگر یارانه‌ای داده می‌شود باید عدالتی در این زمینه وجود داشته باشد. اکثر ناشران کودک و نوجوان کتاب هایشان را روی کاغذ گلاسه منتشر می‌کنند. از سوی دیگر، چون این کاغذ در بسته بندی و تبلیغات استفاده می‌شود، در ردیف کالا‌های لوکس قرار گرفته است. پس باید در بازار آزاد و با قیمت بالا تهیه شود، یعنی فرقی نمی‌کند که شما مقوای گلاسه را برای جلد کتاب کودک یا برای بسته بندی یک کالا استفاده کنید.

حاجی تقی بیان کرد: الان قیمت کاغذ و مقوای گلاسه بالاست. این کاغذ از کیلویی ۱۴ هزار تا حدود ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شود. هر بسته کاغذ و مقوای گلاسه متناسب با گرم و قطعش قیمت گذاری می‌شود. شاید این قیمت برای تبلیغات و بسته بندی مقرون به صرفه باشد، اما برای نشر کتاب نیست و هزینه چاپ کتاب با این قیمت کاغذ گلاسه بالاست. از سوی دیگر ناشران کودک و نوجوان نمی‌توانند کتاب را گران قیمت گذاری کنند چون اگر کتاب کودک گران شود، خانواده‌ها تمایلی به خرید کتاب نخواهند داشت و در زمینه تولید و قیمت گذاری کتاب کودک با مشکل مواجه شدند.

گزارش:یعقوبعلی حاصلی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب