شما اینجا هستید

اسلایدر » نهرسازی و اجرای پروژه های محلی برگ برنده شهرداری منطقه ۱۷ بوده است

به گزارش سرای امید، رييس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران اجراي پروژه هاي محلي  را در شهرداري منطقه ۱۷ قابل تحسين دانست و بر ضرورت اجراي کليه پروژه‌هاي تعريف‌شده تا پايان کار شوراي شهر پنجم تاکيد کرد.

محمد سالاري در تبيين عملکرد مديريت جديد منطقه ۱۷ اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبي که اخيرا در مناطق غيربرخوردار و داراي بافت فرسوده متراکم انجام مي‌شود، بسيار اميدوارکننده است. يکي از اين مناطق هم منطقه ۱۷ است که شاهد رضايت جدي ساکنان آن هستيم.

سالاري افزود: اساسا مديريت‌هاي شهري در دوره‌هاي گذشته کارهاي ارزشمندي انجام داده‌اند اما استراتژي آنها بيشتر پرداختن به پروژه‌هاي بزرگ مقياس عمراني يا چندمنظوره نظير پل‌سازي و ساخت پارک‌هاي بزرگ بوده و کمتر به حوزه‌هاي نرم‌افزاري و پروژه‌هاي محلي مبتني بر نياز واقعي محلات پرداخته‌اند. ما در اين دوره بر مبناي رويکردهاي خود تلاش کرديم نظام تصميم‌سازي براساس نيازهاي واقعي شهروندان شکل بگيرد و در اين راستا محلات تهران را مورد بررسي قرار داديم.

ما در گام اول سازمان نوسازي را با محوريت معاونت برنامه‌ريزي شهرداري تهران مکلف کرديم تا سند توسعه محلات را با اولويت مناطق غيربرخوردار تدوين کند. در حال حاضر سند توسعه محله براي همه اين مناطق تدوين شده و شامل آسيب‌شناسي کاملي است که کليه فرصت‌ها، تهديدها و نقاط قوت و ضعف محلات را در بر مي‌گيرد. سند توسعه محله همچنين درخصوص اينکه در محلات تهران چه اقداماتي بايد انجام شود پيشنهاداتي در ابعاد کالبدي، شهرسازي و معماري، فرهنگي و اجتماعي، زيست‌ محيطي و… ارائه کرده است تا مجموعه اين اقدامات منجر به ارتقاي کيفيت زندگي شود.

سالاري با بيان اينکه شهرداري منطقه ۱۷ هم مثل ساير مناطق مرکزي شهر مجموعه‌اي از پروژه‌هاي محلي را تعريف کرده است، عنوان کرد: يکي از اين پروژه‌ها تبديل نهرهاي آب در کوچه‌هاي باريک به کانيوو است که باعث مي‌شود حالت تکه ‌تکه و غيرمنسجم کوچه از بين رفته و سطح آن يکپارچه شود. ما در تهران کوچه‌هاي باريک دومتري داريم که نهر از ميان آنها رد شده و در هر طرف ۷۰ سانتي‌متر فضا باقي مانده است. در چنين شرايطي موتورسيکلت‌ها نمي‌توانند در کوچه تردد کنند و ممکن است کودکان حين بازي در داخل آنها افتاده و زخمي‌شوند. ايجاد کانيوو در اين کوچه‌ها فضايي بهينه ايجاد کرده است. وي با اشاره به درنگ‌گاه‌هايي که در سطح شهر ايجاد شده‌اند، گفت: در بعضي از نقاط يک سري فضاهاي چندمتري گلکاري شده‌اند يا با رنگ‌آميزي نقش و نگاري ايجاد کرده‌اند که حس و حالي مثبت به وجود مي‌آورد.  پل‌هايي که مردم براي رفت و آمد به خانه‌هاي خود روي نهرها مي‌سازند، در گذشته نظام و هماهنگي خوبي نداشت و جلوه بدي به شهر مي‌بخشيد. ما در تعريف سيما و منظر شهري تنها جداره‌ها و نماهاي ساختمان‌ها را به حساب نمي‌آوريم؛ بلکه کف خيابان‌ها و عرصه‌هاي عمومي‌هم جزو سيما و منظر محسوب مي‌شوند. در سند توسعه محلات مقرر شده است اين پل‌ها اصلاح شوند و منطقه ۱۷ هم در اين حوزه ورود کرده است.

ضرورت اجراي کليه پروژه‌هاي محلي در سال جاري

سالاري با اشاره به ضرورت ايجاد پاتوق‌هاي محلي در تهران گفت: در بعضي از مناطق مثل منطقه ۱۷ برخي از املاک کوچک شهرداري يا خانه‌هاي کوچکي که تملک شده‌اند تبديل به پاتوق‌هاي محلي شده‌اند و در آنها مبلمان شهري و فضاي سبز ايجاد شده است. با توجه به پايين بودن سرانه فضاي سبز و فضاهاي عمومي‌در مناطق غيربرخوردار، اقدامات اينچنيني باعث مي‌شود مردم نفس بکشند و رضايت عمومي‌به شدت افزايش يابد. منطقه ۱۷ در اين زمينه عملکرد خوبي داشته است.  به گفته او، در شرايطي که منابع درآمدي شهرداري تهران با مشکل مواجه است، در منطقه ۱۷ تعدادي از باغات از محل عوارضي که براي کسري درختان دريافت مي‌شود، تملک شده‌اند؛ چراکه شوراي شهر پنجم شهرداري تهران را مکلف کرده که اين عوارض را به جاي خزانه مرکزي مستقيما به خزانه سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز تهران واريز کند تا براي توسعه فضاي سبز و احياي باغات صرف شود. در يکي دو سال اخير در مناطق و محلات غيربرخوردار تهران از محل اين بودجه باغات بسياري تملک شده‌اند که اين رضايتمندي مردم را افزايش داده است.  رييس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران ضمن تمجيد از اجراي پروژه‌هاي محلي در منطقه ۱۷ و ديگر مناطق تاکيد کرد: رياست شورا در آخرين جلسه هم‌انديشي از افتتاح اورژانسي ۶۰ متري در يکي از محلات تهران ياد کردند و اشاره داشتند که جمعيت زيادي در اين افتتاحيه حضور يافته و نسبت به آن ابراز رضايت مي‌کردند؛ چراکه اينگونه فضاها بيشتر از پل و اتوبان به کار مردم مي‌آيد و در ارتقاي کيفيت زندگي آنها تاثير بيشتري دارد. منطقه ۱۷ مثل مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و… اين جنس کارها را انجام داده و به پروژه هاي محلي پرداخته است و اين سبب شده اساسا يک نوع اميدواري در فضاهاي محلي به وجود آيد.  سالاري تصريح کرد: ما در برنامه پنج ساله سوم با شهرداري تهران بر سر يک برنامه اولويت‌محور تحقق‌پذير به تفاهم رسيده‌ايم و تاکيد کرده‌ايم که اين برنامه در طول همين دوره مديريت شهري مي‌تواند به نتيجه برسد؛ چراکه هم منابع درآمدي آن امکان تامين دارند و هم قابليت اجراي برنامه‌ها وجود دارد. امسال سال آخر شوراست. ما در اين دوره مديريت شهري هرچه مشق بود نوشتيم، طرح‌هاي لازم را ارائه داديم، لوايح را تصويب کرديم و برنامه اولويت‌محور را به تصويب رسانديم. امسال بايد همه اين برنامه‌ها اجرايي شود و شهرداري تهران بايستي گزارش ارائه کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب