شما اینجا هستید

اسلایدر » نتایج رتبه بندی تایمز اعلام شد/ جایگاه ایران در رتبه چهارم برترین دانشگاه‌های جوان دنیا

به گزارش سرای امید، جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه تایمز نتایج رتبه بندی سال ۲۰۲۲ دانشگاه های جوان را منتشر کرده است، گفت: نظام رتبه بندی تایمز دانشگاه های جهان را بر اساس ۵ معیار اصلی شامل آموزش، پژوهش، استنادها، درآمد صنعتی و چشم انداز بین‌المللی رتبه بندی می کند. در این سنجش،  دانشگاه‌هایی که ۵۰ سال یا زیر ۵۰ سال عمر دارند، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و این در حالی است که شرایط و موقعیت‌هایی که برای تاسیس این دانشگاه ها پیش آمده بسیار متفاوت است.

وی افزود: دانشگاه هایی وجود دارد که در پاسخ به تقاضاهای فزاینده برای آموزش عالی در شهرهای صنعتی رو به رشد سریع تاسیس شده اند. دانشگاه علم و فناوری جنوبی در چین که ۱۰ سال از تاسیس آن می گذرد نمونه ای از این دانشگاه ها است.
بعضی دیگر نیز ، هم اکنون بخش مهمی از چشم انداز آموزش عالی جهانی بحساب می آیند، برای مثال، دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور یا دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ از این نمونه هستند. به دلیل رشد همه جانبه، به سختی می توان باور کرد که از تاسیس این نوع دانشگاه ها تنها دو سه دهه می گذرد.

به گفته مهراد، نتایج رتبه بندی دانشگاه های جوان در سال جاری نشان می دهد که در موفقیت و ماندگاری موسسات جدیدتر تنها یک راه و مسیر مشخصی وجود ندارد. در این رتبه بندی، دانشگاه هایی را می بینیم که برای بدست آمدن نتایج دراز مدت با هدف ها و ماموریت های راهبردی مدون،  در بستر و زمینه های گوناگونی کوشش می کنند که اکنون اسامی آنها در راس جدول رتبه بندی دانشگاه های جوان قرار دارد.

وی ادامه داد: در مقابل، تقریبا در تمام مناطق جهان دانشگاه های دیگری از این دست تاسیس شده است که آن ها نیز قدم به قدم تا رشد و پیشرفت و برای موفق شدن به شدت کوشش می کنند. با این حال، تغییرات جهانی در حال رخ دادن است.  به عنوان مثال، آسیا با دانشگاه هایی از هندوستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران اکنون به منطقه با اهمیتی تبدیل شده است که آموزش عالی در آن در اوج رشد و شکوفایی است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در جدول رده بندی سال جاری، اسامی  تعداد ۸۹ کشور دیده می شود که در این میان بریتانیا با ۵۸، هندوستان با ۵۴، ترکیه با ۵۲ و جمهوری اسلامی ایران با ۴۱ دانشگاه جوان از نظر کمیت رتبه های اول تا چهارم جهان را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه در بین ۱۰۰ دانشگاه نخست؛ نخستین دانشگاه جوان جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی کردستان است که در جایگاه ۶۷ جهان قرار دارد، گفت: تعداد دانشجویان ثبت نام شده این دانشگاه ۲۹۵۸، نسبت دانشجو به استاد ۱۰/۶، درصد دانشجویان بین المللی ۳درصد و نسبت دانشجویان دختر به پسر ۵۱:۴۹ گزارش شده است. دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز رتبه ۷۲ را بدست آورده است.

مهراد افزود: در فاصله رتبه های ۱۰۱ تا ۲۰۰ تعداد ۱۰ دانشگاه به ترتیب علوم پزشکی ایران ۱۱۱، علوم پزشکی ارومیه ۱۳۳، آزاد نجف آباد ۱۳۶، صنعتی شیراز ۱۴۰، کاشان ۱۴۸، محقق اردبیلی ۱۵۷، علوم پزشکی کاشان ۱۷۴، کردستان ۱۸۹، شهید مدنی آذربایجان ۱۹۱ و صنعتی سهند تبریز با رتبه ۱۹۳ مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دامنه ای بین ۲۰۱ تا ۲۵۰ رتبه بندی شده اند، گفت: در فاصله رتبه های ۲۵۱ تا ۳۰۰ اسامی دانشگاه های مراغه، صنعتی شاهرود، علوم توانبخشی و رفاه اجتماعی و یاسوج قرار دارد.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه دانشگاه های گیلان، لرستان، مازندران، شهر کرد و علوم پزشکی زنجان در فاصله رتبه های ۳۰۱ تا ۳۵۰ دیده می‌شوند، گفت: رتبه دانشگاه های دامغان، رازی، سمنان و تربیت معلم شهید رجایی نیز در فاصله ۳۵۱ تا ۴۰۰ قرار دارد. از رتبه ۴۰۱ به بعد می توان اسامی دانشگاه های اراک، بیرجند، بوعلی سینا، حکیم سبزواری، خلیج فارس، علوم پزشکی سمنان، شاهد، علوم پزشکی کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد را دید.

وی خاطرنشان کرد: در پایان جدول رتبه بندی ذیل نام جمهوری اسلامی ایران،  اسامی موسسه آموزشی عالی دانش پژوه، علوم پزشکی ایلام، صنعتی کرمانشاه و تربیت مدرس قرار دارد که برای این دانشگاه ها در حالیکه امتیازات شاخص ها وارد شده  رتبه مشخصی اعلام نشده است.

به گفته مهراد، بعد از ترکیه و جمهوری اسلامی ایران، کشورهای پاکستان،  مصر و  عراق به ترتیب با ۳۱، ۲۹ و ۲۷ دانشگاه دارای بیشترین دانشگاه جوان در بین کشورهای اسلامی هستند. تعداد دانشگاه های جوان عربستان سعودی ۱۹، مالزی ۱۷ و الجزایر ۱۳ است. سایر کشورهای اسلامی شامل اردن با ۹ دانشگاه، امارات متحده عربی با ۷، تونس با ۶، عمان، ازبکستان، اندونزی و فلسطین هر کدام با ۴ دانشگاه، نیجریه و لبنان و بنگلادش هر کدام با ۳، جمهوری آذربایجان و بحرین هر کدام با ۲ و ترکمنستان، قزاقستان، بنین و برونئی دارالسلام  نیز هر کدام با یک دانشگاه جوان دارای دانشگاه های برتر در رتبه بندی ۲۰۲۲ تایمز قرار دارند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب