به گزارش سرای امید به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیماری کرونا بهانهای شد تا نظام آموزشی کشور به فکر توسعه زیرساختهای آموزش مجازی با کمک توان استارتاپها بیفتد. اتفاقی که قرار است به عادلانه شدن آموزش در کشور منجر شود.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست مشترکی با محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و مدیران استارتاپهای آموزشی که با هدف بررسی ظرفیتهای موجود کشور در حوزه آموزش مجازی برگزار شد، گفت: روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا در کشور یک اتفاق خوب از سوی آموزش و پرورش رخ داد و آن راه اندازی پلتفرم شاد بود.
وی افزود: بیماری کرونا یک فرصت خوب برای نظام آموزشی کشور ایجاد کرد و آن هم توسعه آموزش مجازی در کشور است.
ستاری ادامه داد: کرونا فرصتی شد تا استارتاپهای آموزشی رشد قابل قبولی یابند. برخی از این استارتاپها تا هزار واحد رشد کردند. اتفاقی که کرونا به آنها داد.
به گفته وی، نرم افزار شاد یک فرصت خوب برای محک زدن زیرساختهای آموزش مجازی در کشور بود. نرم افزاری که در فرصتی کوتاه ایجاد و در اختیار نظام آموزش کشور قرار گرفت.
نظام آموزش بازاری بزرگ برای دانشبنیانها و استارتاپها
وی ادامه داد: ابعاد نظام آموزش کشور بسیار بزرگ است و این یعنی یک بازار بزرگ خوب اقتصادی برای فعالیت دانش بنیان ها و استارتاپ ها.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به خطری که توسعه آموزش مجازی کشور را تهدید میکند، بیان کرد: باید مراقب باشیم با توسعه آموزش مجازی، روند آموزش از دست سیستم آموزشی خارج نشود. این خطر را باید جدی گرفت.
ستاری، باکیفیت بودن، جذاب بودن و مناسب بودن را از ضروریات محتوای آموزش مجازی دانست و گفت: باید این سه نکته را در توسعه آموزش مجازی کشور در نظر بگیریم.
وی با تاکید بر عادلانه بودن آموزش مجازی، گفت: یکی از نقاط مثبت آموزش مجازی این است که یک مدل آموزشی یکسان به همه دانش آموزان در یک روستای دورافتاده تا دانش آموزان بهترین مدارس کشور ارائه می شود.
ستاری افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده همکاری با همه نهادهای موثر در توسعه آموزش مجازی در کشور است و این یکی از اهداف ما در راهاندازی پویش کرونا پلاس بود و برگزاری نشست و جلسه امروز هم در ادامه این مسیر است.
با شیوع کرونا راهکارهای نوآورانه در نظام آموزش گسترش یافت
در ادامه نشست محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش کشورمان هم با اشاره به طراحی نرم افزار شاد در کشور، گفت: نظام تعلیم و تربیت با شیوع بیماری کرونا اقدام به مجازی کردن آموزش کشور کرد. این کار را هم با راه اندازی نرم افزار شاد انجام داد.
وی افزود: ما برای پیشگیری از تعطیلی آموزش کشور در اثر شیوع بیماری کرونا، به دنبال راه های نوآورانه بودیم. نرم افزار شاد هم در همین راستا ایجاد شد. در این نرم افزار بیش از ۹۸ درصد معلمان و مدیران و بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان عضو هستند.
به گفته حاجی میرزایی، در مدت زمان راه اندازی نرم افزار شاد ۲ میلیارد فایل و بیش از ۴/۵ میلیارد پیام مبادله شده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: این نرم افزار بستر خوبی برای برقراری ارتباط میان آموزش و پرورش با مدیران، معلمان و دانش آموزان فراهم کرد. در تلاش هستیم تا این ارتباطات را دو سویه کنیم و فضایی برای ارتباط گیری دانش آموزان با یکدیگر هم ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک نهاد تفکرساز و آینده ساز است برای همین حساسیت این حوزه بالا است.
حاجی میرزایی معتقد است که تغییر در دنیا محصول تغییر در نهاد آموزش است. هیچ تغییر پایداری بدون تغییر در نظام آموزش و پرورش میسر نخواهد بود.
وی، راه برون رفت از ساختارهای منجمد و قالبی را استفاده از روش های خلاقانه و نوآورانه می داند و بر ایجاد ساختارهای جدید آموزشی در کشور تاکید کرد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، توسعه آموزشهای مجازی میتواند راه درستی برای تغییرات اساسی در نظام تعلیم و تربیت باشد.
وی با اشاره به ضرورت هدفمند کردن آموزش در کشور، گفت: ۳۰ سال است که به دنبال هدفمند کردن آموزش در کشور هستیم. کاری که منجر به مهارت آموزی دانش آموزان پس از پایان تحصیل شود.
حاجی میرزایی، همچنین گفت؛ اقدامات توسعهای وزارت آموزش و پرورش را بر مبنای سند تحول آموزش کشور صورت میگیرد تا بر این اساس به فایده مندی تعلیم و تربیت برسیم.
وی معتقد است که وضعیت آینده تحصیلی کشور با توجه به شیوع بیماری کرونا مشخص نیست برای همین باید برای ورود به سال تحصیلی ۹۹/۱۴۰۰ کاملا آماده باشیم و همه مدلهای احتمالی شروع مدارس را مدنظر قرار دهیم.
در این نشست، مدیران استارتاپ های آموزشی از جمله اسکای روم، فیلمنت، لینکآپ، ایسمینار، برنامهسازان ۳۶۰ درجه، فرادرس، کافه تدریس، فرانش، حکمتکده، کلاسگرام، خویشاوره، مکتبخونه و استاد سلام ضمن معرفی تواناییها و پیشرفتهای خود به مشکلات پیش روی توسعه فعالیتهایشان هم اشاره کردند و نیازها و دغدغههای خود را با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش درمیان گذاشتند.
در این جلسه مقرر شد که کارگروه مشترکی با حضور نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و استارتاپهای آموزشی برای پیش برد فعالیتهای منجر به توسعه آموزش آنلاین در کشور تشکیل شود.
صنعت آموزش در جهان یک بازار بزرگ است و فرصتهای بسیاری در آن وجود دارد. امروز میتوان پلت فرمها و نرم افزارهایی در حوزه آموزش جهانی دید که توانستهاند انقلابی در توسعه آموزش ایجاد کنند. فعالان استارتاپی در ایران هم چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کردهاند.
توسعه فعالیت این استارتاپها و رفع موانع فناورانه، اجتماعی و اقتصادی پیش روی این استارتاپها موضوعاتی بود که در این نشست با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش بررسی شد.
- shirazin_andishe
- کد خبر 12307
- 795 بازدید
- بدون نظر
- پرینت