شما اینجا هستید

خبر خوب اقتصادی » ربیعی:برای مستأجران برنامه‌ حمایتی داریم/ امیدواریم بتوانیم بورس مسکن را راه‌اندازی کنیم

به گزارش سرای امید، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران که ظهر امروز (دوشنبه) گفت:کار رسانه این روزها از همیشه مهمتر است.

وی با بیان اینکه مسأله کرونا کماکان مهمترین مسأله دولت است، اظهار داشت: مبارزه ضد کرونایی دولت و نظام سلامت وارد مرحله جدیدی می شود.

ربیعی همچنین خاطرنشان کرد: ما به دوران پس از کرونا نرسیدیم، آثار و تبعات کرونا از ماه های قبل شروع شده و دوران پسا کرونا به معنای اتمام آن نیست؛ سه اصل فاصله گذاری، ماسک زدن و رعایت مسایل بهداشتی می تواند به ما در مسایل اقتصادی کنم کند، ما در مبارزه با کرونا چالش های جدیدی داشتیم که توانستیم با موفقیت از آن عبور کنیم.

**ماسک ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد

ربیعی گفت: قرار شد ماسک ارزان در اختیار مردم قرار گیرد، برخی استان‌ها وارد پیک کرونایی شده اند اما این به منزله پیک جدید نیست.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سیاست توامان رونق اقتصاد و مبارزه با کرونا دارای پیچیدگی های زیادی است، بیان داشت: تعطیلات عید فطر الان دارد آثارش را می گذارد. البته ما از ۲ هزار تست روزانه به ۲۶ هزار تست روز رسیدیم.

**در کوتاه مدت برای مستأجران برنامه‌ حمایتی خواهیم داشت

وی در مورد مشکلات قیمت مسکن برای مردم خاطر نشان کرد: قرار شد معاون اول سیاست ها را پیگیری کنیم. ما در کوتاه مدت در مورد مستأجران برنامه‌ حمایتی خواهیم داشت.

ربیعی در مورد اقدامات دولت در زمینه مسکن، بیان داشت: یکی از سیاست های ما تولید بیشتر مسکن است، برخی نهادها مانند کمیته امداد و بنیاد مستضعفان اقدامات خود را در زمینه مسکن آغاز کرده اند، ما تفاهم نامه ای با وزارت کشور برای تسهیل و سرعت بخشی به پروانه ساخت امضا کرده ایم. در یکی از تصمیمات دولت، ۱۹ درصد تسهیلات مسکن رشد داشته است. پارسال ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد به ۵۸۱ هزار مورد درخواست تسهیلات اختصاص یافته است.

**امیدواریم بتوانیم بورس مسکن را راه اندازی کنیم

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی موظف به کنترل هزینه ساخت مسکن شد، گفت: امیدواریم بتوانیم بورس مسکن را راه اندازی کنیم.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: ورود ارز به صورت اسکناس به کشور بدون محدودیت آزاد است، همچنین تصمیم خوب دیگری که مقام معظم رهبری تایید کردند واردات فلزات گرانبها از تعرفه گمرکی معاف شدند که این مصوبه تا پایان سال ۹۹ است.

وی در مورد کمک دولت به بخش تولید گفت:  قرار شد کسانی که زودتر مالیات پرداخت کنند برای هر ماه ۱/۵ درصد تخفیف درنظر گرفته شده است. امسال هم وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار شده تخفیفات بدهی های مالیاتی را انجام دهد.

ربیعی اضافه کرد: همکاران من در وزارت نیرو نگران افزایش مصرف برق هستند، پارسال اوج مصرف برق در تیرماه کمتر از ۵۸ هزار مگاوات در روز بود اما الان در هفته آخر خرداد  ۵۶ هزار مگاوات است

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری گفت: ما از اعضای شورای حکام انتظار داریم که این شورا استقلال خود را حفظ کند، جمهوری اسلامی ایران بیشترین حد دسترسی را که ممکن بوده به آژانس داده است ما شفافترین برنامه صلح آمیز هسته ای جهان را دارد. به کشور‌های منطقه نگاه کنید هیچکدام چنین شفافیتی ندارد، ما همیشه آماده بودیم بر اساس مقررات بین المللی دسترسی را برای کارشناسان آژانس داشته باشیم، مسأله بازرسی های فنی نباید سیاسی شود. امیدواریم آژانس پس از تایید ۱۷ گزارش از راستی آزمایی ایران انتظار داریم آژانس همینطور عمل کند ما رد پای رژیم صهیونسیتی را در این مورد میبینیم.

ربیعی در مورد بلوکه شدن حساب های ایران در کره جنوبی گفت: ما به دلایلی احساس می‌کنیم کره جنوبی همکاری نمی‌کند، بانک مرکزی مدام دارد این موضوع را پیگیری می‌کند؛ امیدواریم دولت کره جنوبی این منابع را آزاد کند این منابع مربوط به صادرات نفت به این کشور و با مجوزهای آمریکا برای آنها بوده است.

**برای بهره گیری از دیپلماسی منتظر تغییرات مدیریتی در آمریکا نیستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه آقای ظریف پیش بینی حضور مجدد ترامپ را در کاخ سفید دارد، دولت مجوز تنظیم سیاست جدید برای آمریکا دارد، خاطر نشان کرد: ما برای بهره گیری از دیپلماسی منتظر تغییرات مدیریتی در آمریکا نیستیم، اگر آمریکا موضع واقعی مذاکره داشته باشد دیپلمات های ما آمادگی بازگشت به میز مذاکره ای که آمریکا آن را ترک کرد دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی بیان داشت: این حادثه دردناک بود و از ابتدای این حادثه دردناک، ‌ آمادگی خودمان را برای هرگونه همکاری به منظور بررسی جعبه سیاه این هواپیما اعلام کردیم. هیچ چیزی برای پنهان کردن موضوع از جانب ما وجود ندارد.، ما هم باید نسبت به وجود شفافیت در روند بررسی جعبه سیاه اعتماد کامل را داشته باشیم، کمیته بررسی حادثه آمادگی سفر به اوکراین بعد از کرونا را دارند.

سخنگوی دولت گفت: طی مراحل تحقیقاتی و قطعی شدن این مسئله که امکان خوانده شدن جعبه سیاه در ایران وجود ندارد، تصمیم به ارسال جعبه سیاه گرفته شده است. این چیزی نیست که امروز بخواهیم آن را انجام دهیم. این تصمیم گرفته شده که بازخوانی جعبه سیاه با حضور نمایندگان ایران در اسرع وقت انجام شود. در غیر این صورت، با توجه به سابقه طولانی موسسه فرانسوی که مورد تایید ایکائو هم است، جعبه سیاه در فرانسه بازخوانی خواهد شد.

ربیعی در مورد خودکشی یک جانباز در بخش های پیمانکاری نفت گفت: از اول که این حادثه اتفاق افتاد بررسی ها آغاز شد، پیش داوری در این زمینه نباید باشد. علل خودکشی از عوامل اقتصادی و فقر تا جنبه های روانشناختی و محیطی می تواند باشد. در برخی از استان های کشور خودکشی بیشتر است و باید علل آن را فردی و محلی بررسی کرد، اورژانس اجتماعی را افزایش دادیم، قطعا فشارهای روانی و اقتصادی می تواند در این زمینه وجود داشته باشد. در این مورد خاص تحقیقاتی خواستیم، در این مورد خاص عوامل فردی بیشتر بوده است، ما در دوران سختی که هستیم نیاز به امید به آینده داریم.

ربیعی در مورد مسکن مهر خاطر نشان کرد: از دو میلیون و دویست هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم، ۱میلیون ۹۳۰ هزار واحد تحویل داده شده است، در دو سال گذشته از ۴۸۰ هزار واحد ، ۲۱۰ هزار واحد تحویل، ۱۲۰ هزار واحد در مرحله نصب انشعابات، ۷۰ هزار واحد تا آبان ماه تحویل و ۸۰ هزار واحد هم دارای اختلافات حقوقی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد اینکه نمایندگان مجلس نسبت به افزایش بی رویه گرانی های اخیر و عدم اهتمام دولت برای حل آن در ۷ سال گذشته ابراز نگرانی کرده‌اند، سوال اینجاست آیا  دستورات تلفنی آقای روحانی به وزرا در این خصوص، می‌تواند تاثیر داشته باشد؟ هر چند روز گذشته آقای اسلامی از اقداماتی سخن به میان آوردند اما بالاخره دولت ۷ سال مدیریت اجرایی کشور را داشته و این سوال پیش می‌آید که این وعده‌ها بر زمین باقی بماند، گفت: در این روزها چند تیتر از هفت سال پوچ و منفی هفت دیدم.

وی ادامه‌ داد: معتقدم نقد باید زمینه منصفانه داشته باشد و همه ابعاد موضوع را در بر بگیرد تا بتواند پیش روی مخاطب تصویر مناسبی ایجاد کند، در خصوص هفت سال گذشته آمار اطلاعات اقتصادی و اجتماعی و وجدان جمعی جامعه گواه هست، اگر هر کدام را خطا می‌‌گویم می توانید فردا آن را نقد کنید، سال ۹۲ که دولت یازدهم شکل گرفت، قدرت خرید مردم و اقتصاد کوچک شده بود، میزان تورم مشخص بود؛ رشد منفی که داشتیم، بیش از ۶۰ درصد کسری رشد داشتیم، بی ثباتی اقتصادی و کاهش قدرت خرید حاکم بود، این در حالی است که حدود ۸۰۰ میلیارد دلار صادرات نفتی را هیچ وقت در دروه ما رقم نخورد.‌ ما با این شرایط آمدیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مقایسه دولت یازدهم و دوازدهم با دولت قبلی خود، اضافه کرد: کشور در آن دوره با تحریم ترامپی هم روبرو نبود، تحریم ترامپی در نوع خود یک تحریم بی نظیر است، فروش نفت به کشور قبلاً بر می‌گشت.

** اگر این دولت نبود وضع صد برابر از این خراب‌تر می‌شد

وی اظهار داشت:  در این ۵۶ ماه این نبود که تورم تک رقمی شد و آیا این نبود که  رشد ۱۲ درصد را در صنعت تجربه کردیم؟ آیا بازار ارز با ثبات نشد؟ آیا اقتصاد ما قابل پیش بینی نبود؟ آیا ورود شرکت‌های سرمایه گذاری به ایران آغاز نشد؟ متوسط اشتغال ما در طول این سال‌ها بالای ۴۵۰ هزار بود، شما که هفت سال را می‌گویید این چند سالش را هم بگویید.

ربیعی بیان داشت: ما با پدیده ترامپ نا متعارف ترین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که بر سر یک کشور زورگویی که ابزار نظامی، سیاسی و اقتصادی قوی دارد روبرو بودیم. تحریم را نمی‌گویند و نمی‌گویند شما درآمد ارزیتان امسال چقدر بوده و چگونه کالای اساسی مردم را تامین کردید و زندگی مردم را نگه داشتید. من ادعا نمی کنم امروز جامعه خوشحال از زندگی خود است اما علتش را هم بگویید که اگر این دولت نبود شمایی که مدعی هستید وضع صد برابر خراب‌تر می‌شد.

وی ادامه داد: ما در همین شرایط در سال ۹۸ اقتصاد بدون نفت خود را مثبت کردیم و سال ۹۹ هم رشد خواهیم کرد البته با کرونا هم روبرو شدیم. آیا ما در زمینه مبارزه با کرونا نمره مثبتی را نگرفتیم؟ دولتی که بی نظیر بوده در فشارهای داخلی هم بی نظیر بوده است. من فکر می‌کنم قضاوت در مورد هفت سال منهای شرایط تحریم، قضاوت منصفانه‌ای نیست. من هم بیش از همه آن‌هایی که ابراز نگرانی ‌می‌کنند نگران معیشت و زندگی مردم هستیم. مدعی هستیم با این سیاست‌هایی که دنبال کردیم با توجه به محدودیت‌هایی که داشتیم معلوم نبود شخص دیگری بتواند آثار مثبتی را داشته باشد.

ربیعی گفت: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کنید معلوم است گرانی ایجاد می‌شود و ما با کاهش تعرفه‌های گمرکی توانستیم اثر آن را متعادل کنیم. ما از این چیزها که «جمعه کجاست» و «شنبه متوجه شدیم» خیلی می‌شنویم؛ یک جمله رئیس جمهور گفت که در بحث کرونا از شنبه عادی است، ده بار من توضیح دادم، من در آن جلسه بودم گفتند استان‌ها تصمیمات متفرق می‌گیرند، رئیس جمهور گفت از روز شنبه ستاد ملی کرونا به صورت عادی تصمیم می‌گیرد. این را دیگر ول نمی‌کنید که از «شنبه عادی است».

ویدر مورد دستورات تلفنی رئیس جمهور به وزرا بدون حضور در بین مردم هم اظهار داشت: اقای رئیس جمهور تلفن زده و پیگیری کرده است. او مطالعه کرده و گزارشات را پیگیری کرده است بخشی از پیگیری ها تلفنی است البته جلسه حضوری و پیگیری هم است.

ربیعی خاطر نشان کرد: ما به همکاری دولت و مجلس خوشبین هستیم، ما همینطور الگوی مدیریتی کرونا را که همه با هم همکاری می‌کنند را الگوی مثبتی می‌دانیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جلسات ستاد اقتصادی دولت که می‌تواند موانع پیش پای تولید را بردارد جایگزین جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی شده است، اظهار داشت: اساسا شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مواردی دستور جلسه داشته که ما نیاز به یک قانونی داشتیم که این قانون در حال حاضر و در شرایط تحریم ممکن بود دستیابی به آن قانون طولانی شود. مساله گرانی مسکن هم ارتباط چندانی با این جلسه ندارد مگر این که ما قانون یا مصوبه‌ای نیاز داشته باشیم که جلسه تصویب کند و مقام معظم رهبری هم این را تایید کند بنابراین اعتباردادن آن با جلسه امروز غیرمنطقی است.

سخنگوی دولت افزود: جلسات ستاد اقتصادی دولت از سال ۹۲ تاکنون به طور منظم دو بار در هفته در حضور رئیس جمهور تشکیل شده است و جایگزین جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی نشده است.  تاریخچه جلسات ستاد اقتصادی دولت از سال ۱۳۹۲ است و دبیری این جلسات هم در مقطعی با آقای نیلی بوده و الان هم بر عهده آقای نهاوندیان است و افراد مختلفی دبیری این جلسات را بر عهده داشتند و این جلسات هماهنگی تصمیمات در بخش‌های مختلف اقتصادی و کلان اقتصاد دولت پیگیری می‌کرده است.

سخنگوی دولت گفت: همانطور که بیان کردم در مواردی که نیاز به تصمیم‌گیری فراتر از قوه مجریه داشتیم و یا در مواردی هم که نیاز به همکاری سه قوه داشتیم، اینها را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا می‌بردیم و ارجاع می‌دادیم. این شورا هم در دو سال گذشته ۵۰ جلسه برگزار کرده است و مسائل مهمی را که نیاز به تصمیم گیری در سطح عالی نظام را داشته در آنجا تصمیم‌گیری صورت می‌گرفت. در فروردین و اردیبهشت هم به دلیل شیوع کرونا، تعداد جلسات کاهش یافته و در هفته‌های آینده به روال عادی باز خواهیم  گشت و براساس دستور کار پیشنهادی و دستورکارهایی که امروز داریم جلسه تشکیل خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب