شما اینجا هستید

اسلایدر » آغاز مدیریت هوشمند کرونا تا اوایل آبان/ ایجاد محدودیت برای افرادی که واکسن نزده‌اند

به گزارش سرای امید، حمید سوری با اشاره به اینکه در اپیدمی های پیش رونده مانند کرونا تا ابد نمی توانیم همه چیز را تعطیل کنیم چون هیچ جامعه ای تاب آوری طولانی برای دوران سخت نخواهد داشت، گفت: بنابراین باید با گذشت زمان که شناختمان نسبت به بیماری و چرخش ویروس و راه های پیشگیری بیشتر می شود،  مسیر بازگشت به شرایط عادی را هموار کنیم.

وی افزود: یکی از راه هایی که برای کنترل شرایط در اپیدمی ها وجود دارد استفاده از قرنطینه یا مدیریت هوشمند اپیدمی است. در این شیوه باید بتوانیم خطر را خوب برآورد کنیم و متناسب با آن افرادی که شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری دارند را شناسایی و از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنیم.

استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: الان بسیاری از افراد در جامعه واکسینه شده اند و عده ای هم پروتکل های بهداشتی را همچنان رعایت می کنند، بنابراین این افراد نباید قربانی کسانی شوند که واکسن نمی زنند و اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند.

سوری گفت: در رویکرد قرنطینه هوشمند با استفاده از فناوری های نوین و سنجش درست خطر، هدفمان برقراری شرایطی است که ضمن پیش بردن چرخه ی زندگی عادی، از احتمال خطر و انتشار بیماری و رخداد پیک های متعدد جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین با استفاده از مکانیزم هایی چون تلفن همراه و دوربین های پیشرفته و غیره، محدودیت هایی را برای واکسن نزده ها ایجاد می کنیم و مثلا با عدم ارائه خدمات عمومی در مکان های مختلف می توان افراد را به زدن واکسن و رعایت پروتکل ها به منظور پیشگیری از انتقال بیماری هدایت کرد.

رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید براینکه کشورهایی که زودتر از مدیریت و قرنطینه هوشمند استفاده کرده اند، در مهار اپیدمی موفق تر بوده اند، گفت: ما متاسفانه دیر به سمت قرنطینه هوشمند رفته ایم.

سوری اضافه کرد: کشورهایی چون کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ، سنگاپور و نیوزیلند پیش از این از طریق فناوری های نوین روی قرنطینه هوشمند کار کرده اند و با شناسایی به موقع افرادی که شانس ابتلا دارند، از این روش بهره بسیاری در مهار اپیدمی برده اند.

وی عنوان داشت: در طرح شهید سلیمانی هم از همان ابتدا در مورد طرح هوشمندسازی مدیریت اپیدمی صحبت کردیم اما متاسفانه عملیاتی نشد ولی الان فضا برای اجرای این طرح مهیاتر است.کارهای مقدماتی طرح قرنطینه هوشمند شروع شده است و طی هفته های پیش رو و تقریبا از ابتدای آبان ماه به طور جدی در کشور اجرا خواهد شد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برای مدیریت اپیدمی باید چرخه ی ویروس را به حداقل برسانیم، گفت: ویروس برای ادامه ی حیات نیاز به میزبان حساس دارد. کسانی که واکسینه شده اند میزبان حساسی نیستند و مقاومند اما اقلیتی که در جامعه واکسن نزده اند می توانند میزبان ویروس باشند.

حمید سوری ادامه داد: همچنین ویروس برای بقای خود جهش هایی را در خود ایجاد می کند یعنی با افزایش پوشش واکسیناسیون، ویروس تکاپوی بیشتری برای بقای خود می کند و در این شرایط باید حداقل ۸۰ درصد جامعه واکسینه شوند تا آن شرایط مهار اپیدمی و کاهش مرگ و میر پیش بیاید.

وی اظهار داشت: متأسفانه ما هنوز مرگ و میر هایمان بالای ۲۰۰ مورد است و این نشان می دهد که گروه های پر خطری هستند که یا واکسینه نشده اند یا پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده و در جامعه می چرخند.

این اپیدمیولوژیست بیان کرد:در واقع یکی از اهداف قرنطینه هوشمند، شناسایی افراد مذکور و هدایت آن ها به سمت این است که مصونیت آن ها را بالا ببرد تا شانس مرگ و ابتلای شدید در آن ها کم شود.

رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه زیر ساخت ها برای اجرای طرح “قرنطینه هوشمند” در کشور فراهم شده و فقط نیاز است کارهای نرم افزاری در راستای استفاده از این زیر ساخت ها ایجاد شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب