شما اینجا هستید

اسلایدر » کلهری: ۱۲ هزار متر از نهرهای منطقه ۱۷ را اصلاح کردیم/دلم می خواهد کارگران شهرداری زودتر از من حقوق بگیرند

 به گزارش سرای امید، براي هرچه بهتر نمايان کردن زحمات و کارهاي انجام شده در شهرداري منطقه ۱۷ طي يکسال گذشته ،سراغ بسياري از مديران بالا دستي آن رفتيم ولي نمي‌شد با همه گفت‌وگو کنيم و ارشدترين مدير منطقه را از ياد ببريم.

 صحبت از محمود کلهري است. شهردار منطقه ۱۷ که حتي برخي از منتقدانش نيز بر تلاش‌هاي شبانه روزي او جهت بهبود وضعيت اين منطقه جنوب شهر مهر تأييد مي‌زنند.کلهري تأکيد داشت کار کردن در شهرداري، روز تعطيل و زمان کار معين، ندارد و هر زمان که مردم نياز داشته باشند، مديران بايد پاي کار باشند. شايد بهترين شاهد براي اثبات اين ادعا خود ما باشيم که مصاحبه مان با او بعدازظهر يک روز تعطيل  و غير کاري برگزار شد.

 

استارت با برنامه‌های مفرح

صحبت مان با محمود کلهری از جایی شروع شد که پیشنهاد ریاست شهرداری منطقه ۱۷ به ایشان رسید:

آقای دکتر حناچی با من صحبت کردند و گفتند این منطقه جزو مناطق خاص تهران است. من چالش‌ها و مسائل شهری را به خوبی می‌شناختم و یکی از مهم‌ترین دلایلی که دلم می‌خواست با تمام توان در منطقه ۱۷ کار کنم، علاقه به خدمت و ادای دین به مناطق کم‌برخوردار بود. واقعاً برای چنین قشری کار کردن علاوه بر این که لذت بخش است، باعث می‌شود تا زحمات شما دیده هم بشود. شهردار محترم تهران به من تأکید کردند که ضمن رعایت اصول قانونی و فرهنگی، برنامه‌های شاد و مفرح را برای مردم دریغ نکنید و من هم همین مسئله را در دستور کار قرار دادم.اقدامات بسیار زیادی توسط مجموعه شهرداری برای منطقه ۱۷ در راستای غنی سازی اوقات فراغت با استفاده از برنامه‌های مفرح در دستور کارمان قرار گرفت و این امور را به بهترین شکل ممکن و با کمترین حاشیه جلو بردیم. به جرأت می‌توانم بگویم ما در این منطقه جشن‌هایی با حضور مقامات  و ۵ هزار نفر از شهروندان عزیز را بدون کمترین حاشیه‌ای برگزار کردیم. بدون شک چنین اقداماتی در افزایش روحیه مردم تأثیر بسزایی داشته است .

 

سینما در بهاران

منطقه ۱۷ پس از پنج سال دوباره صاحب سینما شده و شهردار آن تدبیر ویژه‌ای برای استفاده مردم از این محیط فرهنگی اتخاذ کرده است:

راه‌اندازی سینما بهاران یکی از اتفاقات بسیار خوب و مهمی بود که در منطقه ما صورت گرفت. این سینما از پنج سال قبل تعطیل بود ولی دهه فجر سال ۹۸ افتتاح شد. البته از بدشانسی، شیوع کرونا باعث شد که یک هفته پس از افتتاح، مجبور به تعطیل کردن آن شویم ولی قطعاً پس از بازگشایی مجدد نه تنها خدمت‌رسانی به مردم در این عرصه را ادامه می‌دهیم بلکه به دنبال فراهم کردن شرایطی هستیم تا سینما بهاران در برخی از سانس‌های خود به صورت رایگان برای مردم فیلم پخش کند. به طور کلی اگر قبول داریم که مناطق کم ‌برخوردار باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند، باورمان هم دقیقاً باید همین مسئله باشد و این تغییر مثبت را جدی بگیریم. باید برای کم کردن فاصله سطح زندگی در حوزه شهری میان جنوب و شمال تهران از هر نظر تلاش کرد. شعار
” تهران شهری برای همه” باید برای ما یک باور باشد. اتفاقاً خود آقای حناچی هم دقیقاً همین نگاه را دارند. افتتاح و پیشبرد پروژه‌های کوچک محلی می‌تواند دستاوردهای بزرگی همراه داشته باشد و همین اتفاق برای ما رخ داد.

حل معضل آب گرفتگی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که منطقه ۱۷ آن دست به گریبان بود، آب‌گرفتگی شدید هنگام بارش باران و ایجاد دردسرهای فراوان برای اهالی بود به طوری که گاهی اوقات آب به داخل منازل آنها هم نفوذ می‌کرد. من از خرداد ماه سال گذشته که شهردار منطقه شدم، بلافاصله حل مسئله مذکور را در دستور کار قرار دادم و با اولین بارش پاییزی، علاوه بر این که تیم عمرانی و خدمات شهری پای کار آمد،تیم مهندسی را نیز وارد عرصه کردم تا نقاط مشکل‌ساز را مشخص و برای حل این معضل  راهکار موقت و البته دائمی ارائه کنند. در واقع یک کمیته فنی تشکیل دادیم و به این نتیجه رسیدیم که ۱۲ نقطه در منطقه به طور جدی چنین مشکلی دارند. کار به صورت ضربتی آغاز شد و معضل آب گرفتگی را طی کمتر از سه ماه مرتفع کردیم. در واقع این مشکل را به طور کامل حل کردیم نه اینکه آن را گردن مناطق دیگر بیندازیم.  از طرف دیگر، علاوه بر سرعت و اصولی بودن کار و هزینه بسیار کمی که متناسب با آن شد باعث گردید تا حتی منتقدان ما هم به حجم و بزرگی کاری که صورت دادیم، اعتراف کنند. در طول سال گذشته همکاران من در شهرداری منطقه ۱۲ هزار متر از نهرها را اصلاح کردند و همین مسئله در رفع مشکل آب گرفتگی نقش مؤثری ایفا کرد.

 

جلب رضایت شهروندان

برای حل مشکلات مردم و افزایش ضریب رضایت آنها همواره سه اصل مهم را در دستور کار خودم و همکارانم قرار می‌دهم:

اصل اول: نیاز مردم و مطالبه آنها از شهرداری به طور کامل به مدیران اعلام شود. باید ابتدا ببینیم مردم چه می‌خواهند.

اصل دوم: بررسی کامل مسئله به صورت فنی و مطالعات دقیق علمی برای حل مشکل

اصل سوم: اجرای پروژه با اصولی‌ترین شکل ممکن

در راستای نیل به همین هدف ما بلافاصله پس از اینکه پروژه‌ای را آغاز می‌کنیم،برای اهالی آن محل نامه مشارکت جویی و پوزش طلبی فرستاده و علاوه بر آن در همان نامه به مردم توضیح می‌دهیم که این پروژه چه مشخصاتی داشته و در صورت تکمیل موجب حل چه مشکلاتی می‌شود. مردم باید در جریان کار قرار بگیرند و این شعار که : “مردم، ولی نعمتان ما هستند “از حالت شعاری به جنبه عملی برسد. در همین ماجرای آب‌گرفتگی حالا با افتخار می‌توانم بگویم ما دیگر در منطقه نقطه بحرانی نداریم.

حقوق کارگران

کلهری می گوید بارها با کارگران به گفت و گو نشسته و معتقد است باید به کارگران توجه ویژه کرد: این نکته را بگویم که در منطقه ۱۷، ما از پیمانکار به پروژه نمی‌رسیم بلکه بر اساس نیاز، سراغ پیمانکار درستکار می‌رویم. در بحث خدمات فضای سبز قبلاً سابقه داشته که حقوق عزیزان کارگر حتی با دو ماه تأخیر پرداخت شده اما من به محض حضور، تأکید کردم کارگران خدمات شهری باید هم زمان با پرسنل شهرداری حقوق بگیرند. در بهمن و اسفند سال گذشته،دستمزد این عزیزان با دو یا حداکثر سه روز تأخیر پرداخت شد. البته در فروردین و اردیبهشت امسال به دلیل بحث‌های اداری بودجه مشکلات کوچکی رخ داد ولی همه کارگران زحمت‌کش از این بابت خیالشان راحت باشد.‌ من حتی دلم می‌خواهد شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنم که کارگران شهرداری یک روز زودتر از خود من حقوق خودشان را دریافت کنند.

 

کمک به دست‌فروشان و زنان سرپرست خانوار

در رابطه با بحث دست‌فروشان، ما با یک دوگانه  طرف هستیم. از یک طرف تکلیف داریم برای جلوگیری از دست‌فروشی و ایجاد سد معبر اقدام کنیم تا حقوق مردم و اصنافی که بابت فعالیت خودشان مالیات می‌پردازند ضایع نشود ولی از طرف دیگر با توجه به شرایط اقتصادی به ویژه پس از شیوع کرونا به هر حال باید به دست‌فروشان هم توجه کرد چون آنها نیز بخشی از همین جامعه هستند. شاید باورتان نشود ولی در روزهای پایانی سال دست‌فروش‌های منطقه، علیرغم نیاز مالی فراوان، وقتی متوجه شدند که حضورشان باعث ازدحام شده و این مسئله برای سلامتی مردم خطرناک است،جان همشهریان را به درآمد خودشان ترجیح داده و بساط ها را جمع کردند. البته باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که این افراد را به نوعی سروسامان بدهیم و برای تحقق این امر اقداماتی نیز در حال انجام است. این را نیز بگویم که با رایزنی شهردار محترم تهران و معاون محترم خدمات شهری پایتخت، منطقه ۱۷ در ایام  اوج کرونا بیشترین کمک را در تهران به دست‌فروشان کرد. این کمک‌ها در اختیار ما قرار گرفت و تمام آن را به دست نیازمندان واقعی رساندیم. از رقم مورد نظر حتی یک ریال هم برای بخش‌های دیگر هزینه نشد. ابتدا دست‌فروش‌های ساکن منطقه ۱۷ در اولویت قرار گرفتند و پس از آن نیز کمک‌ها در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گرفت تا در شرایط سخت اقتصادی مشکلات کمتری داشته باشند. حتماً همکاران من به شما گفته‌اند که با تلاش کارمندان شهرداری منطقه ۱۷ و کمک گرفتن از اطلاعات کمیته امداد امام ( ره) ما یک بانک اطلاعاتی دقیق از نیازمندان واقعی که ساکن منطقه هستند درست کرده  و آنها را در سه گروه درجه یک، دو و سه طبقه بندی کرده‌ایم .

 

ارتقای سطح کاری کارمندان

یکی از مواردی که در مورد شهرداری منطقه ۱۷ گفته می‌شود، ارتقای سطح کاری گروه‌های مختلف اداری این منطقه در مقایسه با گروه‌های سایر مناطق است. بدون شک شهردار منطقه می‌تواند در این رابطه بهتر توضیح بدهد:  هر اتفاقی که در این رابطه افتاد، حاصل اعتماد به خود پرسنل بود. من حتی یک نفر را هم همراه خودم به شهرداری نیاوردم و با همین کارمندان عزیز، در مسائل مختلف خدمت‌رسانی، سیر صعودی داشته‌ایم. برخی گروه‌ها و معاونت‌های شهرداری منطقه ۱۷ قبلاً حتی از رتبه بیستم هم بالاتر بودند ولی حالا رتبه آنها در سراسر پایتخت به زیر پنج رسیده‌است.گروه‌هایی نظیر : امور حقوقی، روابط عمومی و…

از نظر شهرداری پایتخت، عملکرد شهرداران نواحی و معاونت‌ها به پنج شکل:ضعیف، نیازمند توجه، متوسط، مطلوب و بسیار مطلوب طبقه‌بندی‌شده و طبق همین طبقه بندی به آنها نمره داده خواهد شد.در سال ۹۷ از ۷۴ آیتم مدنظر شهرداری تهران،ما فقط در ۱۹ آیتم حائز عنوان مطلوب و بسیار مطلوب بودیم ولی حالا به ۳۷ آیتم رسیده‌ایم. ما تأکید داریم علاوه بر نوسازی، شفافیت و رعایت قانون نیز همواره باید سرلوحه کار باشد.  همواره تأکید داشته و باز هم می‌گویم، سمت گرفتن در شهرداری منطقه ۱۷ توانایی می‌خواهد نه پارتی.افرادی بوده‌اند که حتی عده‌ای توصیه آنها را نیز کرده بودند ولی وقتی متوجه شدم از لحاظ کاری در حد انتظار نیستند، آنها را جابه‌جا کردم.از طرف دیگر، دوستانی هم بودند که پارتی نداشتند و به قول معروف فقط خدا را داشتند و سمت‌هایشان به خاطر توانایی که نشان داده بودند، ارتقا پیدا کرد.ما اینجا برای پست‌ها، افراد توانمند پیدا می‌کنیم نه این که برای رفقای خودمان سمت بتراشیم. همواره برای سمت دادن به افراد سه نکته فوق‌العاده مهم را در دستور کار قرار می‌دهم؛ پاک دستی، صداقت و توانمندی.

شهرداران نواحی پرشور  و فعال

به جرأت می‌توانم بگویم ناحیه‌های شهرداری به نوعی ویترین کار ما هستند.

شهردار بی‌حال در نواحی به درد ما نمی‌خورد. شهردار پشت میز نشین در نواحی به کار ما نمی‌آید. آنها باید مرتب در میدان باشند و خوشبختانه همین طور هم هستند. شاید برایتان عجیب باشد ولی براساس گزارش نهادهای نظارتی، شهرداران نواحی ما بین ۴۳ تا ۵۳ رتبه ارتقا پیدا کرده‌اند. خود من هم اصلاً آدم پشت میزنشین نیستم و برای دریافت اطلاعات دقیق، خودم در منطقه حضور فعال دارم چون اگر بخواهم فقط به اطلاعاتی که توسط مدیرانم در اختیارم قرار می‌گیرد اکتفا کنم، حتماً به اطلاعات دقیق نمی‌رسم و شاید اطلاعات ارائه شده توسط آن شخص دقیق و کامل نباشد بنابراین خودم باید در میدان باشم.

 

استفاده از ظرفیت دوچرخه‌سواری

یکی از کارهای خوب دکتر حناچی، راه‌اندازی کمپین دوچرخه‌سواری در سطح شهر تهران است و به هیچ عنوان نباید این مسئله را به عنوان یک حرکت نمایشی نگاه کنیم. خود من از دوچرخه‌سواری در سطح منطقه ۱۷ به دستاوردهای بسیار خوبی رسیده‌ام. برای مثال جدا از بحث ورزش و سلامتی، هنگام دوچرخه‌سواری متوجه وضعیت نامطلوب پسماند، بوی تعفن برخی نهرها، مشکلات آسفالت، چاله‌ها و…شدم. در واقع اطلاعات بی‌واسطه در اختیارم قرار می‌گیرد و این مسئله به خاطر گشت زدن در منطقه همراه با دوچرخه است.

ما برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه در منطقه ابتدا باید جامعه هدف را شناسایی می‌کردیم و به همین خاطر سراغ دبیرستان ابوریحان رفتیم و به برخی از بچه‌ها دوچرخه به صورت امانت دادیم.

پس از آن مدارس دیگر هم درخواست کردند و حتی خود معلمان عزیز نیز از ما دوچرخه می‌خواستند. هر چقدر آموزش و پرورش از ما دوچرخه بخواهد همکاری می‌کنیم. البته انصافاً آموزش و پرورش منطقه ۱۷ در این مسئله  کمک حال ما شد.   طرح مذکور در منطقه ۱۷ با عنوان “از خانه تا مدرسه با دوچرخه “معرفی شده و به مرحله اجرا درآمد. خوشبختانه این طرح بسیار موفق، نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج هم بازتاب بسیار خوبی داشت به طوری که بهمن ماه سال گذشته وقتی همراه با شهردار محترم تهران برای شرکت در اجلاس WUFراهی ابوظبی شدیم، با توجه به اینکه قبلاً دبیرخانه این اجلاس در جریان فعالیت ما قرار گرفته و آن را حرکت بسیار خوبی تشخیص داده بود، توانستیم در مورد کارمان توضیحات کاملی ارائه بدهیم و هیئت‌های زیادی از کشورهای ژاپن، روسیه، الجزایر، اسپانیا و…پیرامون آن از ما راهنمایی
می‌گرفتند.

کودکان کار، از حرف تا عمل

در مورد معضل دردناک کودکان کار خیلی‌ها حرف می‌زنند ولی شهرداری منطقه ۱۷ با وجودی که به نوعی مأموریت سازمانی هم برای تهیه فضای مدرسه ندارد، به جای حرف زدن عمل کرده است.کلهری میگوید:ما در حال حاضر ۳ مدرسه ویژه کودکان کار در سطح منطقه ۱۷ داریم که در آن به کودکان کار مهارتهای زندگی و تحصیلی را آموزش میدهیم که صدمات کمتری از محیط کار متوجه آنان شود. یکی از این مدارس برای کودکان کار افغانی‌های مهاجر در ایران است.  برای آموزش و ارتقا سطح کیفی زندگی کودکان کار، هرگز کوتاهی نمی‌کنیم. علاوه بر این از ظرفیت‌های خیریه ها و آدم‌های خیر منطقه نیز برای کمک به کودکان کار و سایر افراد نیازمند توجه ویژه، استفاده می‌کنیم.خوشبختانه ظرفیت خیرین در منطقه ما بسیار بالاست و علاوه بر آنها، ورزشکاران و هنرمندان بسیار عزیزی را هم داریم که حاضرند در این عرصه کمک حال ما شوند. در همین ایام کرونا با کمک افراد خیر برای مقطعی هر شب ۶۰۰ پرس غذا میان کارتن‌خواب‌ها و نیازمندان پخش کردیم. واقعاً دلم می‌خواهد شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا معتادان حاضر در منطقه که بی‌خانمان هستند،اعتیاد را ترک کرده و به زندگی عادی بازگردند. در مورد کودکان کار نیز آرزو دارم آن‌ها دیگر مجبور به کار کردن نباشند .

 

پیام مقام معظم رهبری

خوشبختانه طی دوران حضور در شهرداری منطقه ۱۷ اتفاقات شیرین زیادی برایمان رقم خورد. از حل مشکل آب گرفتگی برخی محل‌ها تا افتتاح پروژه‌های عمرانی  با حضور دکتر حناچی.

از طرف دیگر، برگزاری کنگره شهدای منطقه۱۷ در سال گذشته با حضور مسئولان، و با سخنرانی سردار سلامی فرمانده محترم سپاه پاسداران و البته مهم‌تر از همه، پیام مقام معظم رهبری برای این کنگره اتفاق فوق‌العاده ارزشمندی بود که رخ داد و خستگی  را از تن همه ما درآورد.

 

کاشتن درخت امید

بلای کرونا که به جان شهر افتاد و حالت اپیدمی به خود گرفت، بسیار نگران شدیم چون براساس بافت منطقه، ما بیشترین ضریب را برای ابتلای اهالی داشتیم.

اوایل اسفند تا اواسط فروردین، روزهای فوق‌العاده سختی بود ولی خوشبختانه با تلاش همکاران از آن عبور کردیم.

در آن روزها برای آنکه نشان بدهیم در کنار مردم هستیم،درمحوطه بیمارستان ضیاییان که روبه‌روی شهرداری قرار دارد،درختی تحت عنوان درخت امید کاشتیم و تهیه ماسک و گان را در دستور کار قرار دادیم. حتی یک مه پاش ضدعفونی نیز تهیه کردیم و آن را مقابل درب ورودی بیمارستان ضیاییان نصب کردیم. حاصل همه زحمات همکاران این شد که روز ۱۲ فروردین به ما اعلام کردند در منطقه‌ای که بیشترین ضریب برای بیمار شدن شهروندانش متصور می‌شد حتی یک نقطه قرمز هم
نداریم.

همین چند روز قبل هم به ما اعلام کردند منطقه ۱۷ در میان مناطق جنوب پایتخت کمترین تعداد فوت شده از بابت بیماری کرونا را داشته است.شیوع کرونا علی‌رغم همه مشکلات، دو دستاورد فوق‌العاده ارزشمند برای ما داشت. اول اینکه دوباره روحیه ایثارگری را میان مردم تقویت کرد و دستاورد دوم هم اثبات این نکته بود که اگر دست به دست هم بدهیم و متحد شویم، می‌توانیم مشکلات موجود را حل کنیم. به نظرم حاشیه‌های کرونا از خودش خطرناک‌تر است به همین خاطر ترجیح می‌دادم در تمام روزهای سخت مربوط به این بیماری، کنار همکارانم و در صحنه باشم تا مردم ببینند که ما سنگر را خالی نکرده ایم.

 

اهداف آینده ما

شهردار منطقه ۱۷ از اهدافی که تا پایان سال دنبال می‌کند نیز برایمان صحبت کرد و گفت:  سه طرح موضوعی وجود دارد که دلم می‌خواهد تا پایان اسفند حتماً به بهره‌برداری برسد.

طرح اول: بحث طرح نیلوفری و زیباسازی محوطه مربوط به راه‌آهن تهران – تبریز که برای تحقق آن باید ۵۴ ملک را خریداری کرده و ۷۰ میلیارد تومان بابت این کار هزینه کنیم.

طرح دوم: تداوم نهرسازی و کانیوو

طرح سوم:  بهسازی و ایجاد چند زیرگذر ماشین رو خط راه‌آهن تهران – اهواز

علاوه بر موارد فوق با هماهنگی اداره برق می‌خواهیم   تیرهای معارض  باقیمانده برق را نیز جابه‌جا کنیم.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب