شما اینجا هستید

اسلایدر » چند توصیه برای کنترل استرس پس از زلزله

به گزارش سرای امید، علی بهشتیان روانشناس بالینی درباره استرس های ناشی اززلزله، اظهار کرد: زلزله می‌تواند بسیاری از مردم را دچار ترس و وحشت کند و نگرانی‌های زیادی را برای آن ها به همراه داشته باشد. گاهی زلزله‌هایی مشابه زلزله اخیر پایتخت رخ می‌دهد که خسارات مالی و جانی چندانی ندارد، اما به لحاظ روانی استرس زیادی را برای مردم ایجاد می کند.

او در ادامه گفت: درجریان بلایای طبیعی از جمله زلزله، آسیب‌های روحی و روانی به اشخاص مختلف مانند یک کوه یخی است که قسمت بزرگی از آن که عواقب روانی حادثه است زیر آب قرار دارد و دیده نمی‌شود و گاهی تا پایان عمر باقی می‌ماند و در بیشتر مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرد. این زخم‌های روحی گرچه پنهان هستند، ولی در برخی انسان ها موجب رنج و ناتوانی می شود.

این روانشناس بالینی با اشاره به این موضوع که ترس از زلزله خطرناک و حادثه آفرین است، گفت: مردم باید اطلاعات و آگاهی خود را درباره زلزله افزایش ‌دهند و واقع بینانه به حادثه بنگرند چراکه با این کار به راحتی می توانند استرس پس از سانحه را درشخص کنترل کند و از بروز حوادث احتمالی ناشی از ترس بس از زلزله جلوگیری کند.

او در ادامه چند توصیه‌ برای حمایت روانی وکاهش استرس پس از زلزله کرد:
۱- تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی معمولا در هنگام بروز حوادث بازار داغی پیدا می کنند که منبع و منشاء مشخص و فایده‌ای به جز تخریب روحیه ندارند بنابراین از باز کردن ویدئو‌ها و تصاویر تکان دهنده ونامناسب خودداری کنید.
۲- افرادی که کودک در خانه دارند با آرامش و درقالب داستان و نقاشی تعریفی کوتاه از زلزله به او ارائه دهند.
۳-بعد از آرام شدن شرایط و کاهش خطر پس لرزه از مرور مداوم صحنه لرزیدن زمین و ترس مکرر خود داری کنید و سعی کنید روال‌های عادی زندگی خود را سپری کنید، غذا بپزید، حمام کنید، یک فیلم تماشا کنید، مطالعه داشته باشید و… .
۴- با اعضای خانواده صحبت کنیدو سعی کنید ذهنتان را منحرف کنید و از طرفی ترس ها و احساسات خود را تخلیه کنید.
۵- کسانی که سابقه اضطراب و افسردگی شدید دارند و تحت درمان هستند در اولین فرصت با مشاور خود تماس بگیرند تا با ترس و دلهره ای که تحمل کرده اند به خوبی رو به رو شوند.
بهشتیان در پایان عنوان کرد: آموزش افراد قبل از وقوع حادثه برای کنترل استرس‌هایی که در جریان بلایای غیرمترقبه مانند زلزله با آن روبرو خواهند شد می‌تواند از ایجاد ترس ها واختلالات روحی پیشگیری کند. پس یاد گرفتن مهارت‌های کنترل استرس و کنترل هیجانات می تواند بسیار مفید باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب