شما اینجا هستید

اسلایدر » نماینده چین در سازمان ملل خواستار توقف تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

به گزارش سرای امید، نماینده دائم چین در سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت این سازمان تحریم‌های یک‌جانبه دولت آمریکا علیه ایران را «غیرقانونی» خواند و خواستار توقف فوری آن‌ها از سوی واشنگتن شد.

وی همچنین مخالفت چین با آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را ابراز کرد.

نماینده چین گفت: علت اصلی بحران کنونی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در ماه مه ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران است.

آمریکا تصمیم به پایان دادن به معافیت از تحریم‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران گرفته است و خواستار تمدید تحریم تسلیحات سازمان ملل در مورد ایران شد که در ماه اکتبر منقضی می‌شود.

ژانگ خطاب به شورای امنیت تأکید کرد که اقدامات آمریکا و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تلاشهای مشترک برای حفظ توافق هسته‌ای را مجدداً تضعیف می‌کند.

این دیپلمات در ادامه افزود: توافق هسته‌ای ایران، که به‌طور رسمی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، یک توافقنامه مهم چندجانبه است که به‌وسیله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تصویب شده است. این توافق از لحاظ قانونی الزام‌آور است و باید به‌طور مؤثر اجرا شود.

وی گفت: ما از ایالات متحده مؤکداً می‌خواهیم که تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی خود را متوقف کند و به مسیر صحیح نظارت بر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردد.

به‌گفته ژانگ، چین با فشار ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران مخالف است.

وی با بیان اینکه کلیه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ باید اجرا شود، از جمله اقدامات محدودکننده مربوط به تسلیحات، گفت: آمریکا که با کنار گذاشتن برجام، دیگر در این توافق مشارکت نمی‌کند، حق ندارد که در شورای امنیت سازوکار بازگشت به تحریم‌ها را ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، طبق قطعنامه ۲۲۳۱، هر کشور مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای ایران می‌تواند در مورد موضوعی که آن را نقض قابل‌توجه توافق‌نامه می‌داند به شورای امنیت اطلاع دهد.

تحریم‌های سازمان ملل متحد که قبل از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در ژوئیه ۲۰۱۵ به‌جای خود باقی بود، ۳۰ روز پس از ابلاغ از سر گرفته می‌شود مگر اینکه شورای امنیت قطعنامه‌ای مخالف این تصمیم را اتخاذ کند.

ژانگ گفت: حفظ برجام منجر به محافظت از چندجانبه‌گرایی، نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین بین‌المللی، رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و صلح و ثبات در خاورمیانه می‌شود.

نماینده چین افزود: کاهش تعهدات ایران تحت برجام نتیجه فشار حداکثری ایالات متحده است.

وی گفت که طرف‌های ذی‌ربط باید خویشتنداری، اختلافات را از طریق رایزنی‌های کمیسیون مشترک برجام برطرف و از اقداماتی که ممکن است اوضاع را پیچیده‌تر کند، خودداری کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب