شما اینجا هستید

شهر خوب » اماده سازی جنگل کاری مسگرآباد جهت اسکان موقت شهروندان تهرانی در زمان وقوع بحران

سرای امید/ محمدگلپیرا- معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۸– وقوع بحران های طبیعی و انسانی در همه شهرها امری محتمل است و بنابراین بایستی با مطالعه علمی ، پتانسیل های موجود را در راستای مدیریت بحران ها آمایش کرد. فضا های شهری در مدیریت بحران های شهری نقشی استراتژیک و غیر عامل ایفاء می کنند زیرا در مدیریت بحران های شهری اصل در دسترس بودن امکانات زیستی از یک سو و از سوی دیگر محصور نبودن و نیز حساست برانگیز نبودن از اصولی اساسی به شمار می روند و اینها همه در فضاهای شهری در دسترس می باشند . تاریخ گذشته و معاصر تهران نشان میدهد که این شهر نیز پیوسته نیازمند برنامه ریزی برای مدیریت بحران های شهری است. با توجه به تراکم افقی و عمودی شهر تهران ، ترافیک ،فرسودگی بافت شهری، معابر نامناسب ، ساخت و سازهای غیر استاندارد و سازه های شهری متعدد ، فضاهای سبز شهری می توانند به عنوان پایگاه مدیریت بحران و مأمن شهروندان و قربانیان در زمان بروز حوادث غیر مترقبه مورد استفاده قرار گیرند. از جمله این فضاهای شهری جنگل کاری های اطراف تهران مانند جنگل کاری مسگرآباد می باشد که به دلیل موقعیت و وسعت بالا جهت اسکان موقت شهروندان در زمان بحران بسیار مناسب ارزیابی می گردد .

شهرداری ها در سطح جهانی از جمله سازمان هایی هستند که نقش مهمی در توسعه کشورها و گسترش عرصه های مدنی دارند. این سازمان ها در ایران، از جایگاه اصلی خود که برنامه ریزی و مدیریت امور شهری علی الخصوص در زمان های بحرانی است، دور مانده اند و تبدیل به سازمان هایی با نیروی انسانی ناکارآمد و خدماتی نه چندان با کیفیت، بویژه درشهرهای بزرگ از جمله تهران شده اند. امروزه شهرها و شهرداری ها از نظر مدیریتی و برنامه ریزی با شرایطی متغیر روبه رو هستند و شهروندان خواستار مدیرت مناسب در شهری همچون تهران از جمله در زمان های بحرانی مانند وقوع زلزله و… هستند که در سال های اخیر نیز بارها شهرگرفتار این موضوع بوده است. جنگل کاری اطراف تهران در صورت وجود برنامه ریزی و تجهیز مناسب می توانند مکانی مناسب برای مدیریت بحران ها و نیز مأمنی برای شهروندان آسیب دیده تلقی شوند. لذا پیشنهاد می گردد در جنگل کاری مسگرآباد در حاشیه شرقی تهران با وسعت ۱۸۶۰۰۰۰ متر مربع و با داشتن موقعیت نظامی و فراهم بودن امکانات مورد نیاز و همچنین دسترسی مطلوب از بزرگراه شهید شوشتری ، شهرداری تهران نسبت به ایجاد فضاهای اسکان های موقت ، تعبیه سکو های ایمن ، آبخوری، ظرف شویی و مخازن ذخیره آب و …. اقدام کند تا در زمان بحران مکان مناسبی جهت پذیرایی از شهروندان علی الخصوص ساکنان شرق و جنوب شرق تهران باشد.

موضوع اسکان اضطراری و موقت که دو مقوله نزدیک به هم هستند می تواند به افزایش تاب آوری بعد از بحران کمک کند، دلیل آن هم این است که مردم بعد از این که ضربه سختی خوردند باید نیازهایشان مثل اسکان برطرف شود و اگر این اتفاق نیفتد ضمن اینکه آثار روحی و روانی موضوع را پیچیده تر کند آثار مخرب تری خواهد داشت. قابل ذکراست اسكان موقت جمعيت پس از وقوع بحران علی الخصوص موضوع زلزله در شهرتهران بهمنزله رکن اساسي مديريت بحران تلقي ميشود. در این راستا انتخاب مراکز مناسب براي استقرار شهروندان ميتواند نقش بهسزايي در ارتقای کیفیت خدماترساني و امداد و نجات پس از زمين لرزه را ایفاء نماید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب