شما اینجا هستید

خبر خوب اجتماعی » افزایش ۱۰ برابری تولید محلول‌های ضدعفونی کننده در کشور

به گزارش سرای امید،محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در جلسه‌ای که با حجت الاسلام والمسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در  سازمان غذاو دارو برگزار شد با اشاره به اینکه کشور ما نسبت به برخی کشورهای مدعی که تحریم‌های ظالمانه را به مردم ما تحمیل کرده‌اند، وضعیت مناسب‌تری در تأمین اقلام مورد نیاز در هنگام بحران کرونا دارد، گفت: تا پیش از بحران کرونا میزان تولید ماسک در کشور بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار عدد بود که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آن را نیز صادر می‌کردیم

وی ادامه داد: در حالی که پس از شیوع کرونا در کشور نیاز روزانه به ماسک جراحی به ۵ الی ۶ میلیون عدد رسید، امروز به ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون ماسک رسیده‌ایم که عمدتاً صرف بر طرف کردن نیازهای مراکز بهداشتی و درمانی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به هماهنگی‌های لازم سازمان حمایت از مصرف کنندگان وزارت کشور، وزارت صمت، تعزیرات حکومتی با سازمان غذا و دارو و حمایت‌های همه جانبه، عنوان کرد: بر این اساس هر روز جلساتی را برگزار و تمامی موانع در آن بررسی و راهکارهای حل آن ارائه شد. خوشبختانه با همکاری ها لازم به سرعت موانع را برطرف کرده و ظرفیت تولید اقلام مورد نیاز را افزایش دادیم.

 شانه‌‌ساز ادامه داد: با هماهنگی وزارت صمت موانع واردات الکل به سرعت بر طرف و مقرر شد صرفاً سازمان غذا و دارو بر روی توزیع آن نظارت داشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره  به افزایش چندین برابری تقاضا برای ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده، تصریح کرد: صدور IRC موقت برای تسریع امور در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده به چندین برابر افزایش یافت؛ به این ترتیب ظرفیت تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده در حال حاضر به ۱۰ برابر زمان قبل از اسفند رسیده است.

وی در مورد تأمین لباس‌های ایزوله مخصوص کادر درمان، توضیح داد: در زمان قبل از شیوع کرونا ظرفیت تولید بیش از ۲۰۰۰ لباس ایزوله را نداشتیم و پارچه‌های مورد استفاده کاملا وارداتی بود، اما امروز توانستیم در بین صنایع مختلف ظرفیت کمی و کیفی تولید را با کمک معاونت امور صنایع صمت به میزان قابل توجی افزایش دهیم و با ایجاد هم افزایی پارچه مورد نیاز تولید این لباس‌ها را با کیفیتی به مراتب بهتر از نمونه های وارداتی و با یک چهارم قیمت نمونه خارجی به عرصه تولید برسانیم.

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه در شروع بحران کرونا شاهد تحقق جهت تولید بوده‌ایم، گفت: میزان تخصیص ارز سازمان غذا و دارو در سال گذشته ۳ میلیارد و  ۶۰۰ میلیون دلار بود که با استفاده از ظرفیت تولید داخل تنها از ۳ میلیارد دلار آن استفاده کردیم؛ به طوری که در سال ۹۷،  ۶۰ درصد از ارز تخصیص یافته به منظور واردات داروی نهایی اختصاص پیدا کرد، اما در سال ۹۸ این میزان به ۴۰ درصد رسید و ۶۰ درصد از ارز تخصیص یافته به سازمان غذا و دارو به افزایش واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی اختصاص یافت.

 شانه ساز با اشاره به پتانسیل‌های خوب کشور در حوزه تولید دارو، گفت: در مورد داروهای تجویزی بیماری کرونا بر اساس پروتکل درمان، داروی اسلتامیویر سال‌هاست که توسط یکی از شرکت‌های داخلی که در زمینه تولید داروهای ضد ویروس فعال است، تولید می‌شد و مشکلی در تامین آن نداشتیم که البته بعد از مدتی از پروتکل درمان حذف شد.

وی افزود: در مورد تولید داروی فاویپیراویر اگرچه هنوز اثربخشی این دارو تأیید نشده است اما در حال حاضر این دارو در کشور در حال تولید بوده و دو ماه آینده توان تولید ماده اولیه آن را نیز در کشور داریم. همچنین در مورد داروی ضد التهاب اکتمرا که داروی گران قیمتی است، این دارو در داخل تولید می‌شود، در مورد داروی رمدسیویر نیز اگرچه اثربخشی آن به تأیید نرسیده اما ماده اولیه آن تا دو ماه دیگر در داخل تولید خواهد شد.

دپو استراتژیک ۶۰ میلیون ماسک در آینده

در ادامه گرجی، معاون پشتیبانی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در ماه اسفند ۱۴.۵ میلیون ماسک بین مراکز درمانی توزیع شد، گفت: این در حالی بود که در سه روز اول فروردین موفق به توزیع ۱۵ میلیون در بین مراکز درمانی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان تولید ماسک جراحی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد به ۴ میلیون  در روز خواهد رسید، اظهار کرد: به دنبال دپو استراتژیک ۶۰ میلیون ماسک هستیم.

معاون پشتیبانی سازمان غذا و دارو در مورد تأمین لباس‌های ایزوله ،گفت: هیچ تولید خاصی در مورد لباس‌های ایزوله نداشتیم، بنابراین با هماهنگی صورت گرفته با صنایع پتروشیمی و انرژی اتمی تولید لباس‌های ایزوله کلید خورد و با تلاش‌های صورت گرفته توسط فعالان عرصه توانستیم لباس‌های نفوذ ناپذیری را طراحی کنیم که قیمت آن با نمونه‌های خارجی قابل مقایسه نیست.

گرجی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با تولیدکنندگان ۶۰۰ هزار دست لباس ایزوله را تولید و توزیع می‌کنیم و طبق برنامه‌های صورت گرفته در آینده دپو مناسبی از لباس‌های ایزوله خواهیم داشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سرای امید | سایت خبرهای خوب